نشریات اسرائیلی: «نگون بختی مردم ایران در حدی است که کلیه خود را می فروشند، و گورخوابی می کنند»

مردمی که از فرط فقر و تنگدستی به گور خوابی روی آورده اند

رسانه های اسرائیلی همچنان به انتشار گزارش هایی درباره خیزش مردمی در ایران و وضع تکان دهنده اقتصادی در آن کشور ادامه می دهند. تلویزیون اسرائیل گزارشی از عمق مشکلات اقتصادی در ایران پخش کرد که در آن دیده می شود که مردم نگون بخت برای آن که بتوانند معیشت خود را تامین کنند، یک کلیه خود را می فروشند.

همچنین تصاویری دیده شد که چگونه مردم نیازمند، برای آن که بتوانند شکم فرزندان خود را سیر کنند، در زباله دانی به دنبال مواد خوراکی می گردند.

خانم دکتر تامار گیلدین پژوهشگر دانشگاه، که تخصص او امور ایران است، در مصاحبه ای گفت که بسیاری از خانواده های ایرانی ناچار هستند دار و ندار خود را بفروشند تا بتوانند به حداقل معیشت دست یابند.

خانم دکتر گیلدین تاکید می کند که این ناتوانی مالی و محرومیت اقتصادی، از سال ها پیش از تجدید تحریم ها به وجود آمده، ولی اکنون با بازگشت تحریم ها از جانب ایالات متحده روز به روز شدیدتر خواهد شد.

او ارزیابی می کند که سه ماه دیگر، با آغاز تحریم ها در مورد خرید نفت از ایران، اوضاع اقتصادی کشور بسیار وخیم تر خواهد شد.

به گفته او، پدیده گورخوابی در ایران، در دورانی آغازگردید که ایالات متحده نیز تحریم ها را متوقف ساخته بود و با این همه، رژیم نتوانست برای بهبود وضع اقتصادی کشور گامی بردارد.

او می گوید که گرچه در روزهای اخیر تظاهرات خیابانی فروکش کرده و یا کاهش یافته، ولی خشم مردمی را همچنان می توان در شبکه های اجتماعی در ایران، به ویژه در تلگرام و یوتیوب و فیس بوک مشاهده کرد.

به گفته دکتر گیلدین، در همان حال که وسایل و محصولات وارداتی کمیاب شده، حتی برخی مایحتاج عمومی نیز به آسانی به دست نمی آید و بهای مایحتاج عمومی همچنان بالا می رود. به گفته او، تنها در ظرف یک هفته گذشته، نرخ تورم در ایران در مورد کالاهای اساسی، بین ده تا سی درصد بوده است.

او می گوید مردان و زنانی هستند که برای گذران زندگی مجبورند در دو جا و حتی سه جا کار کنند و هنگامی که به خانه باز می گردند، رمقی در آن ها باقی نمی ماند.

به گفته دکتر گولدین آسیب دیدگان اصلی تجدید تحریم های آمریکایی، قشر مردم مستضعف هستند و این در حالی که گروه های وابسته به حکومت فرصت های تازه می یابد که بر ابعاد سوء استفاده های مالی و بازرگانی خود بیافزایند.

یک دیدگاه

  1. ۸۰ % جوانان امروز ایران نماز نمى خوانند و آنها قرار است پدران و مادران آینده باشند پس دین اسلام تا ۲۰ سال دیگر در ایران کاملاً سقوط مى کند .

Comments are closed.