نفتالی بنت در دیدار از سپاه شمال اسرائیل: به تعرض رژیم ایران واکنش کوبنده‌ای نشان خواهیم داد

نخست وزیر اسرائیل نفتالی بنت پیش از ظهر امروز (سه شنبه) برای بازدید از میزان آمادگی ارتش به مرزهای شمالی کشور رفت و در دیدار با فرماندهان شاخه شمالی ارتش گفت که اسرائیل برای دفاع از حق خود، به سخن بسنده نمی‌کند، بلکه آماده اقدام است و در این راه به هر تلاش لازم دست خواهد زد.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که سخنگوی کاخ سفید آمریکا نیز گفته است که اسرائیل حق دارد برای دفاع از امنیت و منافع خود به هر اقدام مستقل دست بزند.

نفتالی بنت که آمادگی ارتش در مرزهای شمالی کشور را مورد بازدید قرار داد، همچنین در مورد تصمیم کشورهای اتحادیه اروپا برای فرستادن نماینده‌ای به مراسم تحلیف آخوند ابراهیم رئیسی، از آن‌ها پرسید که “چگونه ممکن است به فردی ادای احترام کنند که دست‌های او به خون هزاران انسان بیگناه آغشته است.”

این سخنان که همزمان با روز تنفیذ ریاست جمهوری رئیسی، در کاخ جماران با سخنرانی خامنه‌ای انجام گرفت، در حساب توییتر نفتالی بنت نیز در چند بخش مجزا انتشار یافت.”

مرزهای شمالی اسرائیل در کنار خاک سوریه و لبنان قرار دارد و از هر دو کشور تهدیدهایی علیه اسرائیل شنیده شده است. از یک سو، حزب الله در لبنان است که اسرائیل را به حملات موشک‌های ساخت رژیم ایران تهدید می‌کند، و از سوی دیگر حضور سپاه قدس در سوریه است که اسرائیل در سه سال اخیر فعالانه کوشیده است از استقرار آن جلوگیری کند.

نتفالی بنت در جریان این دیدار که ژنرال آویو کوخاوی رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل نیز در آن حضور داشت، خطاب به فرمانده سپاه شمال و دستیاران او گفت که اسرائیل در دفاع از منافع و امنیت خود، به سخن بسنده نمی کند، بلکه در لایحه بودجه کشور که روز گذشته تنظیم آن به انجام رسید، بر میزان بودجه دفاعی افزوده شده تا ارتش با قدرت بیشتری بتواند با خطرات امنیتی رویارویی کند.

نفتالی بنت که در یک دوره کوتاه وزیر دفاع نیز بوده است، طرفدار شدت عمل هرچه بیشتر علیه رژیم ایران است. او دولت پیشین را متهم به کم کاری در این زمینه کرد و خطاب به نتانیاهو گفت که در مدت دوازده سال زمامداری او، رژیم ایران در تقویت توان اتمی و موشکی خود پیشرفت زیادی داشته و این امر از کم کاری دولت نتانیاهو حکایت دارد.

این اتهام در پاسخ به حملات دو روز پیش نتانیاهو بیان شد که دولت جدید اسرائیل را که شش هفته پیش به ریاست بنت برپا شده، “بزدل” نامید و ادعا کرد که ادامه نخست وزیری نفتالی بنت امنیت اسرائیل را به خطر می‌اندازد.

نفتالی بنت در جریان دیدار از قرارگاه های نظامی در شمال کشور، از جمله گفت که رژیم ایران به خوبی می‌داند که اسرائیل در برابر هر تعرض به امنیت آن، بهای سنگینی مطالبه خواهد کرد و واکنش‌های آن قاطعانه خواهد بود.

نتانیاهو دولت بنت را متهم ساخته بود که آزادی عمل دولت اسرائیل را به دستورات دولت پرزیدنت بایدن فروخته است. ولی بنت در سخنان امروز خود تاکید کرد که اسرائیل در همان حال که با قدرت های جهانی برای مجازات رژیم ایران همکاری خواهد کرد، در ضمن قادر است به تنهایی نیز عمل کند.

همانگونه که گفته شد، سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد که اسرائیل حق دارد به اقدامات مستقل نیز برای تامین امنیت و سیادت خود دست بزند.

بنت در حال یازدید از شمال اسرائیل

با این همه، آقای منشه امیر، تحلیلگر امور ایران، اسرائیل و خاورمیانه در اورشلیم، در مصاحبه شامگاه امروز (سه شنبه) با بخش زبان روسی در رادیوی ملی اسرائیل، ارزیابی کرد که اسرائیل در آینده نزدیک به اقدام مستقل دست نخواهد زد و از حمله نظامی به رژیم ایران دوری خواهد جست.

آقای امیر گفت که در مرحله کنونی، اسرائیل خواهد کوشید از همه امکانات دیپلماتیک از طریق همکاری با دولت های غربی بهره گیری کند و اگر کافی نباشد، اقدامات مستقل نیز به عمل آورد.

آقای منشه امیر توضیح داد که اقدامات تنبیهی اسرائیل، نباید حتما به صورت حمله نظامی باشد، زیرا یک رشته اقدامات دیگری وجود دارد که ممکن است برای رژیم ایران بسیار دردناک باشد، ولی جنبه نظامی نداشته باشد.

یک روزنامه انگلیسی نیز نوشته بود که ممکن است ایالات متحده، بریتانیا، اسرائیل و رومانی و شاید برخی کشورهای دیگر نیز به یک حمله سایبری علیه رژیم ایران دست بزنند که اوضاع در آن کشور را به هرج و مرج تازه‌ای بکشاند و کار دولت را برای مدتی فلج کند.

اگر این تهدید عملی گردد، با نخستین روزهای ریاست جمهوری آخوند ابراهیم رئیسی مصادف خواهد بود.
آقای منشه امیر در واکنش به وعده‌های بسیاری که در مراسم امروز جماران از زبان رئیسی شنیده شد، یادآوری کرد که حسن روحانی نیز هشت سال پیش با به دست گرفتن کلید نمادین، وعده داده بود که همه مشکلات کشور را حل خواهد کرد. ولی روحانی، با گذشته هشت سال و چند روزی پیش از پایان دوران ریاست جمهوری، از مردم ایران به خاطر ناتوانی خود از انجام وعده ها پوزش طلبید.

او در پایان مصاحبه رادیویی گفت که تصور نمی کند ابراهیم رئیسی از تجریه و شایستگی لازم برای حل مشکلات ایران برخوردار باشد و تخصص او، بیشتر در سرکوب مردمان و اعدام مخالفان رژیم بوده است.