نفتالی بنت پست نخست وزیری را به یائیر لپید واگذار و از دنیای سیاست کنار می رود

یک روز پس از آن که نفتالی بنت اعلام داشت رهبری دولت موقت اسرائیل را به یائیر لپید رهبر حزب “یِش عاتید” و شریک ائتلافی خود محول کند، نفتالی بنت رسما اعلام داشت که به طور نهایی تصمیم گرفته سیاست را کنار گذارد و رهبری حزب “یِمینا” را به شریک حزبی خود خانم “ایلت شاکد” بسپارد و به فعالیت پیشین خود در زمینه برنامه های تکنولوژی و استارت آپ باز گردد.

بنابراین، در ظرف چهار ماه آینده و تا هنگام برگزاری دور پنجم انتخابات زودهنگام، یائیر لپید رهبری دولت گذار را به دست خواهد داشت.

با آنکه حزب لپید سه برابر حزب بنت در پارلمان کرسی داشت، طرفین به هدف برپایی دولت ائتلافی موافقت کرده بودند که ریاست دولت در سال اول تشکیل آن در دست نفتالی بنت باشد و لپید به عنوان قائم مقام نخست وزیر و وزیر خارجه عمل کند. اکنون در زمان گذر، پست ها معکوس می شود، یعنی، نخست وزیری را لپید عهده دار می شود و بنت در سمت قائم مقام نخست وزیر و وزیر خارجه فعالیت خواهد کرد.

بنت پیشتر اعلام کرده بود که در انتخابات چهارماه دیگر شرکت نخواهد کرد. ولی تصمیم او برای کناره گیری موقت از دنیای سیاست، امروز (پنجشنبه) اعلام گردید.

با آن که عملکرد یک ساله دولت کنونی به ریاست نفتالی بنت دوران نسبتا سازنده ای بود، ولی جناح راست احزاب سیاسی در اسرائیل، او را مورد شدیدترین  حملات و حتی توهین و اتهام قرار داده بود.

چند ماه پیش، فردی ظاهرا از راست افراطی که از شرکت دادن یک حزب عربی – اسلامی در دولت کنونی اسرائیل ناخرسند بود، نامه تهدید آمیزی را همراه با گلوله فشنگ برای نخست وزیر فرستاد و ادعا کرد که این گلوله را به کشتن فرزند او اختصاص می دهد.

بنت در طول یک سال اخیر، هدف شدیدترین حملات سیاسی از سوی نتانیاهو و حامیان او قرار داشت و ممکن است همین رویدادها بود که او را به این تصمیم کشاند که موقتا سیاست را کنار بگذارد و به بیزنس سایبری باز گردد.

خانم رزا پرتو به نمایندگی از سوی تلویزیون صدای آمریکا گفتگوی کوتاهی در این زمینه شب گذشته با آقای منشه امیر انجام داد که در اختیار کاربران قرار دارد: