نمایندگان جمهوریخواه  در کنگره آمریکا با فعالیت یک گروه طرفدار تحریم اسرائیل رویارویی می کنند

کارخانه تولید بستی آمریکایی که اسرائیل را تحریم کرد و ایالت آریزونا در آمریکا آن شرکت را تحریم کرد

شماری از اعضای حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان آمریکا، فعالیتی را آغاز کرده اند تا از تغییر مقرراتی جلوگیری کنند که ممکن است مورد سوء استفاده سازمان های ضد اسرائیلی قرار گیرد.

سخن از لایحه ای که در زمان پرزیدنت ترامپ به تصویب رسید و به موجب آن، وارد کنندگان کالاهای اسرائیلی که در کرانه باختری تولید شده، اجازه داشته باشند بر آن مارک “ساخت اسرائیلی” بزنند.

این دستور، لغو دستور دولت وقت در دوران پرزیدنت اوباما بود که وارد کنندگان را ناچار می کرد، کالای تولید شده در آبادی های اسرائیلی نشین در کرانه باختری را جدا از کالای ساخت اسرائیل معرفی کنند و این امر به سازمان های تحریم اسرائیل امکان می داد برای تحریم این گونه کالا، مصرف کنندگان را زیر فشار بگذارند.

این دستور در دوران ریاست جمهوری پرزیدنت ترامپ لغو شد و همه کالاهای با مارک “ساخت اسرائیل” به فروشگاه ها فرستاده شد. ولی اکنون گروه بی دی اس که هدف آن تحریم کالاهای اسرائیلی در سراسر جهان است از دولت پرزیدنت بایدن خواستار لغو آن مقررات است تا دوباره وارد کنندگان موظف شوند “ساخت کرانه باختری” را روی آن گونه کالا قید کنند.

خانم کلاودیا تِنی از حزب جمهوریخواهان و عضو کمیسیون امور خارجی مجلس نمایندگان گفت که او و یارانش قصد دارند بر پرزیدنت بایدن فشار آورند که مبادا قانون زمان پرزیدنت ترامپ را تغییر دهد و در واقع به گروه های ضد اسرائیلی که خواهان تحریم اسرائیل هستند تشویق کرده و موجب تقویت آنان شود.

تلاش در ایالات متحده برای خنثی کردن تلاش های بی دی اس (سازمان تحریم اسرائیل) گسترش بیشتری می یابد. تا کنون چندین ایالت مقرراتی وضع کرده اند که هدف آن جلوگیری از ادامه فعالیت چنین سازمانی است که فعالیت آن، موجب تقویت سازمان های تروریستی فلسطینی و آنانی می شود که خواهان نابودی اسرائیل هستند.

همزمان، اعلام شد که فرماندار ایالت آریزونا در ایالات متحده دستور داد همه ذخیره های مالی این ایالت که در سهام شرکت بستنی سازی “بنی اند جری” سرمایه گذاری شده، بیرون آورده شود زیرا این شرکت تسلیم گروه بی دی اس شده و دستور دارد که وارد کنندگان اسرائیلی این نستنی، حق فروش آن در کرانه باختری و آبادی های اسرائیلی نشین را نداشته باشد.

در بریتانیا نیز یک حزب کوچک موسوم به لیبرال دموکرات با پذیرفتن فعالیت گروه بی دی اس، خواستار تحریم کالاهای اسرائیلی ساخت کرانه باختری شده است. ولی این حزب فقط دو درصد از کرسی های پارلمان بریتانیا را در اختیار دارد و با آن که در حزب کارگر انگلیس نیست مخالفان زیادی علیه اسرائیل وجود دارد، چنین تلاشی بی نتیجه خواهد ماند.