نمایندگان دموکرات ضد اسرائیلی، علیه کمک یک میلیارد دلاری رای دادند، ولی دموکرات ها لایحه جدید به کنگره می برند

ساعاتی پس از آن که پیشنهاد دولت پرزیدنت بایدن برای اعطای کمک یک میلیارد دلاری به اسرائیل برای جبران کردن ضد موشک های شلیک شده از سامانه ضد موشکی “گنبد آهنین” در نتیجه مخالفت چند نماینده چپ گرا حزب دموکرات در مجلس نمایندگان رد شد، رهبران دموکرات به تلاش افتادند و اعلام کردند که امروز (پنجشنبه) لایحه جداگانه ای به مجلس نمایندگان برای تصویب این مبلغ  ارائه خواهد شد و رد لایحه پیشین به معنی آن نیست که حزب دموکرات از اسرائیل دور می شود.

پیشنهاد اعطای این کمک یک میلیارد دلاری به اسرائیل، بخشی از لایحه بودجه کلی دولت پرزیدنت بایدن بود که در آن کمک های مالی به چند کشور دیگر و گروه ها و سازمانه ها گنجانده شده بود.

بلندپایگان دموکرات توضیح دادند که آن حزب همچنان همکاری با اسرائیل را بسیار مهم و این کشور را شریک استراتژیک خود در منطقه می داند  و تغییری در این دیدگاه داده نشده است.

شتاب رهبران حزب دموکرات برای جدا کردن کمک به اسرائیل از لایحه کمک به چندین کشور، می تواند ثابت کند که دموکرات ها در اثبات این دیدگاه صداقت نشان داده اند.

اکنون انتظار می رود که لایحه جداگانه درباره اسرائیل همین امروز (پنجشنبه) به تصویب برسد و برای رای گیری بعدی، به سنا فرستاده شود.

برخی مقامات اسرائیلی روز گذشته از رد این لایحه ابراز نگرانی کرده و گفته بودند که این امر، ممکن است سرآغاز فشار دولت دموکرات آمریکا برای کنترل فروش اسلحه به اسرائیل باشد.

آنها گفتند: اگر امروز، برخی نمایندگان دموکرات در کنگره، با کمک برای تهیه ضد موشک مخالفت می ورزند، فردا ممکن است فروش جنگنده های پیشرفته و سلاح های مدرن به اسرائیل را زیر سوال ببرند. ضد موشک، به تایید همگان، یک جنگ افزار دفاعی است و کاربرد آن، خنثی کردن موشک هایی است که سازمان های ترور از غزه به سوی خاک اسرائیل به امید کشتن شهروندان شلیک می کنند و اگر این جنگ افزار دفاعی با مخالفت روبرو شود، تکلیف امکانات تهاجمی ساخت آمریکا چه خواهد شد.

شرشده طالب _راست) نماینده فلسطینی در کنگره آمریکا در کنار عضو دیگر، بانو الهام عمر که او نیز شدیدا ضد اسرائیلی است

دو تن از مخالفان عمده کمک یک میلیارد دلاری به اسرائیل در مباحثات دو روز پیش در مجلس نمایندگان آمریکا، دو خانم با نام های رشیده طالب فلسطینی و الهام عمر مسلمان آفریقایی است که همانند سناتور بابی ساندز نماینده یهودی در کنگره آمریکا خواهان قطع کمک های نظامی آمریکا و یا کنترل کردن آن بوده اند. ولی این جناح در حزب دموکرات یک اقلیت اندک است که برخی اسرائیلیان بیم دارند که در آینده قوی تر شود.

اسرائیل انتظار دارد که کمک یک میلیارد دلاری برای تهیه ضد موشک گنبد آهنین در یکی دوماه آینده از تصویب نهائی کنگره بگذرد و به اجرا گذاشته شود.