نهاد کمک رسانی به پناهندگان فلسطینی با مشکل مالی روبروست، ولی آمریکا آن نهاد را باطل می داند

سازمان ملل می گوید که یکی از تشکیلات آن سازمان که ماموریتش رسیدگی به نیازهای پناهندگان فلسطینی است، با بحران مالی وخیمی روبرو می باشد که ممکن است ادامه فعالیت آن را فلج کند.

سخن از نهادی است که اونرا Unra نامیده می شود و وظیفه تامین معیشت صدها هزار فلسطینی می باشد که با گذشت هفتاد سال پس از جنگ اعراب با اسرائیل (در سال ۱۹۴۸) هنوز آواره محسوب می شوند و تحت سرپرستی سازمان ملل قرار دارند.

در جنگ استقلال اسرائیل، در هفتاد سال پیش، هنگامی که ارتش های هفت کشور عربی به این سرزمین حمله بردند تا از اجرای قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در مورد برپایی کشور اسرائیل جلوگیری کنند، حدود نیم میلیون نفر اعرابی که در این سرزمین می زیستند، پا به فرار گذاشتند.

در قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۹۴۷ گفته شده بود که خاک باستانی اسرائیل به دو کشور یهودی و عربی تقسیم شود. در آن دوران، هنوز واژه “فلسطینی” وارد فرهنگ سیاسی جهان نشده بود.

اعراب اعلام داشتند که این قطعنامه را پاره می کنند و با یک حمله نظامی، اسرائیل را نابود می سازند و سراسر این خاک را به اشغال خود در می آورند. ولی اعراب در جنگ شکست خوردند و حدود نیم میلیون نفر عرب از خانه های خود گریختند.

کشورهای عربی از اسکان این آوارگان در آن سرزمین ها جلوگیری کردند و آن ها را در اردوگاه ها نگاه داشتند و از سازمان ملل خواستار شدند معاش آنان را تامین کند.

در گزارش های روزهای اخیر گفته شده که دولت پرزیدنت ترامپ خواهان انحلال نهاد کمک به فلسطینیان است و آن را غیرضروری می داند. ایالات متحده می گوید چگونه ممکن است که باگذشت هفتاد سال و سه نسل کامل، هنوز افرادی به عنوان آواره زندگی می کنند که خود کشورهای عرب از سروسامان گرفتن آنان جلوگیری کرده اند؟

ایالات متحده همچنین می گوید که کشورهای عرب با درآمد کلانی که از فروش نفت دارند، می توانستند بهترین زندگی را برای این فلسطینیان تامین کنند. ولی آن ها را عمدا بیچاره و محروم نگاه داشتند تا از آن ها به عنوان حربه ای علیه اسرائیل استفاده کنند.

دولت آمریکا سه ماه پیش اعلام داشت که از کمک اهدایی خود به اونرا (سازمان کمک رسانی به فلسطینیان) شصت میلیون دلار می کاهد. دولت اردن امروز خواستار گردید که کمک به آن نهاد همچنان ادامه یابد. دولت اردن گفت که ادامه این کمک یک وظیفه وجدانی کشورهای جهان است. ولی آمریکائیان می گویند که ده ها میلیون آواره جنگی در هفتاد سال اخیر سروسامان گرفته اند و دلیلی ندارد که صدها هزار فلسطینی، همچنان به عنوان آواره باقی مانده اند.