هلاک شدن دانشمند تسلیحاتی سوریه که با حکومت ایران همکاری می کرد، موجب هراس دیگران شده است


چند روز پس از کشته شدن یک دانشمند نظامی سوریه که گفته شده بود در تولید جنگ افزار، با حکومت ایران همکاری تنگاتنگی داشته است، رسانه های عربی می نویسند که قتل اسرارآمیز این فرد، موجب ایجاد نگرانی شدید در بین افرادی در سوریه شده که در خدمت رژیم و در عین همکاری با حکومت ایران، می کوشند به تولید جنگ افزارهای پیشرفته و احتمالا سلاح های کشتار همگانی دست بزنند. ارتش سوریه در هفت سال اخیر، بارها شهروندان سوری را با سلاح شیمیایی مورد حمله قرار داده است.

رسانه های عربی نوشتند که چندین دانشمند و کارشناس تسلیحاتی در سوریه، با رژیم ایران برای ایجاد جنگ افزارهای جدید همکاری می کنند و آن ها اکنون نسبت به سرنوشت خود دچار وحشت شده اند.

سخن از دانشمند سوری به نام دکتر عزیز ایسبار است که شنبه گذشته در یک انفجار اسرارآمیز در اتومبیلش کشته شد و راننده او نیز به هلاکت رسید. یک روزنامه چاپ دمشق این سوءقصد را به اسرائیل نسبت داد. ولی یک سازمان ناشناس که خود را وابسته به گروه تروریستی داعشی می داند مسوولیت این قتل را به عهده گرفت.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در یک گزارش تحلیلی، هلاکت عزیز ایسبار را به اسرائیل نسبت داد و ادعا کرد که مُوساد Mossad  یعنی سرویس امنیت خارجی اسرائیل بوده که این قتل را ترتیب داده است.

به ادعای نیویورک تایمز، در سه سال گذشته، ایسبار چهارمین دانشمند عرب در زمینه تولید جنگ افزارهای مدرن می باشد که توسط ماموران اسرائیلی و یا به دستور این کشور هلاک می شود.

یک روزنامه نگار معروف اسرائیلی به نام رونن برگمن که تاکنون چندین کتاب در مورد عملیات موساد اسرائیل نگاشته، ادعا کرد که خبر دخالت اسرائیل در مرگ عزیز ایسبار را یکی از بلندپایگان یک آژانس اطلاعاتی خاورمیانه ای در اختیار او گذاشته است. برگمن نیز با استناد به منابع خبری خود، ادعا کرد که ترس بزرگی بر همه کسانی حاکم شده است که در سوریه و برخی کشورهای دیگر به طراحی و ساخت جنگ افزارهای مدرن مشغول هستند.

نکته ای که درباره آن گزارش های متفاوتی انتشار یافته، ماهیت دقیق رشته فعالیت دکتر عزیز ایسبار بوده است. برگمن عقیده دارد که او مسوول برپایی صنایع اسلحه سازی و به ویژه ساخت موشک برای حکومت ایران در خاک سوریه بوده است.