هیات بلند پایه آمریکایی به ریاست جارد کوشنر سرپرست صلح خاورمیانه، به اسرائیل و مراکش می آید

در آخرین هفته های مانده به پایان ریاست جمهوری پرزیدنت ترامپ، داماد او حارِد کوشنر همراه با یک هیات بلندپایه آمریکایی از اسرائیل و مراکش دیدن خواهد کرد تا آخرین ثمرات تلاش رئیس جمهوری آمریکا برای پیشبرد صلح بین اسرائیل و کشورهای عرب و مسلمان را از نزدیک بررسی کند.

جارد کوشنر، با آن که در گذشته هیچگونه تجربه دیپلماتیک نداشته، در یک سال اخیر توانسته است برای پیشبرد صلح بین اسرائیل و کشورهای عرب و مسلمان به دستاوردهای درخشانی برسد و آخرین موفقیت او پیشرد صلح بین اسرائیل و مراکش بوده که دو هفته پیش به ثمر رسید و می تواند اساس مستحکمی برای صلح بین اسرائیل با دیگر کشورهای شمال آفریقا باشد.

منابع خبری گفتند که کوشنر و همراهانش نخست به اسرائیل می آیند و در پایان دیدار از این کشور، همراه با یک هیات بلندپایه اسرائیلی رهسپار مراکش می گردند.

جارد کوشنر از سه سال پیش از جانب پرزیدنت ترامپ به سرپرستی پیشبرد صلح بین اسرائیل و کشورهای عرب و اسلامی، و همچنین به عنوان مشاور رئیس جمهوری در امور خاورمیانه منصوب شد و ارزیابی می شود که این ماموریت را توانسته است به خوبی انجام دهد.

ارزیابی می شود که یکی از مهمترین موضوعاتی که مورد بررسی قرار خواهد گرفت، این پرسش است که با آغاز دوران ریاست جمهوری جو بایدن، چه تغییراتی ممکن است در سیاست خارجی ایالات متحد، به ویژه در اموری که به اسرائیل و منطقه مربوط می شود به وجود آید.

گمان عمومی بر آن است که بایدن آن چه را که تا کنون انجام شده باطل نخواهد ساخت و یا به آن آسیبی وارد نخواهد آورد. ولی ممکن است روند برپایی ائتلاف اسرائیلی – عربی – اسلامی در برابر حکومت ایران کند گردد.

بنیامین نتانیاهو در آخرین سخنرانی های خود گفته است که روند فشار حداکثری بر رژیم ایران باید همچنان ادامه یابد و شایسته نیست که ایالات متحده به برجام باز گردد. ولی در عین حال، اسرائیل و کشورهای عربی که مورد تهدید رژیم ایران قرار دارند، گفته اند که حتی اگر برجام باقی بماند، باید تغییرات اساسی در آن داده شود و اعتبار آن محدود نباشد و برنامه های موشکی رژیم را نیز دربر گیرد.

حسن روحانی در سخنان امروز خود (چهارشنبه) گفت که رژیم ایران چنین شرایطی را نخواهد پذیرفت.