واکسن ضد کورونا در اسرائیل، از امروز به آزمایش بالینی گذاشته شد و در مرحله نهایی روی ۳۰ هزار تن آزمایش می شود

دانشمندان اسرائیلی از امروز مرحله آزمایش بالینی را در مورد واکسنی که برای مبارزه با کورونا ساخته اند آغاز کردند و در مرحله اول آن را به روی هشتاد تن داوطلب در دو بیمارستان اورشلیم و تل آویو آغاز می کنند.

این واکسن در لابراتوارهای مرکز پژوهش های زیستی اسرائیل در مرکز کشور ساخته شده و پیش از آن که به بازار بیاید باید دو مرحله آزمایشی دیگر را نیز با موفقیت پشت سر گذارد.

در مرحله سوم و نهایی، این واکسن روی بدن سی هزار نفر آزمایش می شود و سپس تولید انبوه آن آغاز می گردد.

انتظار می رود که این واکسن در اوایل تابستان آینده، یعنی کمتر از شش ماه دیگر به بازار بیاید. دو شرکت بزرگ اروپایی و آمریکایی نیز گفته اند که زودتر از شش ماه دیگر واکسن آن ها وارد بازار نخواهد شد.

مقامات لابراتوارهای شهر نص سونیا در فاصله چهل کیلومتری از شهر تل آویو یادآوری می کنند که آن ها در گذشته دو واکسن علیه ویروس های همه گیر به بازار جهانی فرستاده اند و در این رشته مهارت و تجربه دارند و از این رو امیدوارند که واکسن اسرائیلی، حتی اگر دیرتر به بازار آید، جزو بهترین ها در جهان باشد.

در ایران نیز اعلام شده که آزمایش بالینی یک واکسن آغاز گردیده، که احتمال می رود ساخت چین و یا روسیه باشد که پزشکان ایرانی نسبت به خطرات آن هشدار داده اند.

همچنین دولت روسیه واکسنی به بازار فرستاد که مفید بودن آن مورد تردید بسیار است.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر در یک همایش رسانه ای، ضمن ابراز خرسندی عمیق از دستاورد دانشمندان اسرائیلی، گفت: تا چند ماه دیگر، واکسنی که در اسرائیل و یا هر کشور دیگر تولید شده باشد، به تدریج در اختیار همه شهروندان اسرائیلی قرار خواهد گرفت.

افرادی که برای انجام آزمایش های بالینی مرحله اول داوطلب شده اند، بین هجده تا پنجاه و پنج سال دارند و همگی افراد سالم هستند. در مرحله دوم، تاثیر این تزریقات به دقت بررسی خواهد شد و اگر همه نتایج مثبت باشد، آنگاه مرحله سوم و نهایی آغاز می گردد که سی هزار نفر را شامل خواهد شد.