وزیر امورخارجه فرانسه می گوید:مقامات ایرانی باید تهدیدات مداوم درباره نقض تعهد خود به برجام را متوقف کنند

در حالی که کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند با ایران کنار بیایند وزیر امور خارجه فرانسه از مقامات جمهوری اسلامی به خاطر اظهاراتی  در مورد احتمال خروج از برجام انتقاد کرد.

دیروز ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه در گفتگو با یک ایستگاه رادیویی  در فرانسه گفت: مقامات ایرانی باید تهدیدات مداوم درباره نقض تعهد خود به برجام را متوقف کنند و افزود که کشورهای اروپایی باید فرصت لازم را داشته باشند تا به راه حلی دست یابند که بتواند خسارات ناشی از خروج آمریکا از برجام را جبران کنند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ماه مه سال جاری با طرح ایرادهایی نسبت به محتوای برجام و انتقاد از جنبه هایی از سیاست داخلی و خارجی جمهوری اسلامی اعلام کرد نمی‌تواند به این توافق پایبند بماند و از آن خارج شد.

با خروج امریکا از برجام تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه ایران نیز از سر گرفته می‌شود. بخش اول تحریم ها از اول مهر آگوست حدود سه هفته دیگر اجرایی می‌شود و بخش دوم شامل تحریم نفتی از ماه نوامبر به جریان خواهد افتاد.

کشورهای اروپایی عضو برجام آلمان-بریتانیا-فرانسه و اتحادیه اروپا ضمن اعلام تعهد به برجام درصدد بودند تمهیدات پیش‌بینی کنند که بتوانند آثار ناشی از تحریم آمریکا را کاهش دهد و مانع از قطع ارتباط اقتصادی ایران و خارج شود.

از جمله این تمهیدات حمایت از شرکت‌های اروپایی است که به خاطر ارتباط با ایران در معرض تنبیه های  اقتصادی آمریکا قرار می‌گیرد.

چند روز پیش هم وزیر خارجه فرانسه به  ایران هدار داد که تصمیم اعلام شده ایران  به افزایش غنی سازی اورانیوم که در واکنش به خروج امریکا اتخاذ شده بود  به خط قرمز نزدیک است و هشدار داد که همیشه بازی کردن با خط قرمز خطرناک خواهد بود. وی گفت: اگر ایران در نظر داشته باشد به سوی نقض تعهدات خود در برجام حرکت کند حمایت از ایران برای کشورهای اروپایی دشوار خواهد بود. وزیر خارجه فرانسه درست این سخنان را در ساعتی بیان کرد که وزرای خارجه چند کشور با حضور محمد جواد ظریف در وین مشغول مذاکره و تلاش برای حفظ برجام بودند.

پس از نشست پنج کشور حامی برجام در روز جمعه در شهر وین پایتخت اتریش و نتایج این نشست که تاکید بر حفظ برجام داشت محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به خبرنگاران گفت: براساس پیش بینی هایی که صورت گرفته در مرحله نخست این فرصت را خواهیم داد که تعهداتی را که متحدان ما در برجام دادند عملیاتی کنند.

محمد جواد ظریف افزود: نحوه عملیاتی شدن آن را در این نشست برای ما توضیح دادند اما باید ببینیم در صحنه اجرا چگونه عملیاتی می‌شود و البته اقدامات خود را در نظر داریم که در صورتی که موفق به عملیاتی شدن درست تعهداتشان نشوند ما اقدام خواهیم کرد .

روحانی رئیس جمهوری اسلامی نیز شامگاه پنجشنبه و ساعاتی پیش از نشست برگزاری نشست وزیران از بسته پیشنهادی اروپا برای تداوم برجام انتقاد کرده و گفته بود: پیشنهاد های اروپا خواسته های ایران برای جبران خروج آمریکا از توافق هسته ای را تامین نمی کند.

براساس جدولی که دوشنبه برایان هوک  مدیر سیاست گذاری وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد دور جدید تحریم‌ها که بخش خودروسازی و تجارت طلای ایران را شامل می شود از ۱۳ مرداد آغاز می‌شود و تحریم نفت و انرژی و بانک ایران از ۱۳ آبان آغاز خواهد شد.

یک دیدگاه

  1. بالاخره اروپا باید بدنبال راهی باشد ایران را به پای میز مذاکره بکشاند یا در امتداد برجام یا توافقی جدای برجام -که راه دوم منطقی تر بنظر میرسد

Comments are closed.