وزیر خارجه آمریکا با لحن قاطعی خطاب به رژیم ایران گفت که باید تا دیر نشده، به مذاکرات برجامی باز گردد

هشدار دوباره وزیر خارجه ایالات متحده به حکومت اسلامی ایران برای بازگشت هرچه زودتر به مذاکرات برجامی، با اهمیت بیشتری تلقی شد و شدیدتر از هشدارهای دیرین بود.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، ساعاتی پس از دیدار وزیران خارجه ایران و روسیه در مسکو، تلفنی با همتای روس خود تماس گرفت و از او خواست که رژیم ایران را به بازگشت به میز مذاکرات تشویق کند. پس از این گفتگو بود که بلینکن یک بار دیگر به خبرنگاران گفت که شکیبایی دولت واشنگتن برای بازگشت رژیم ایران به مذاکرات در حال پایان گرفتن است و بهتر است که حکومت ایران از این ترفندها دست بردارد و هرچه زودتر با تجدید گفتگوها روی آورد.

ولی حسین امیرعبداللهیان که پس از چند ساعت گفتگو با سرگئی لاورف در یک همایش رسانه ای با وی شرکت کرد، دوباره از تعیین زمان مشخصی برای ازسرگیری گفتگوها روی گرداند و گفت که این بازگشت پس از آن انجام خواهد گرفت که دولت آخوند ابراهیم رئیسی بررسی های خود را درباره شش دور گفتگوهای پیشین با انجام برساند.

این گفتگوها چند هفته پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، توسط رژیم متوقف گردید و با گذشت حدود دو ماه از ریاست جمهوری رئیسی هنوز زمان تجدید آن، توسط رژیم مشخص نشده است.

آگاهان می گویند که رژیم باید گفتگوها را از آنجا که متوقف گردیده از سر بگیرد و بنابراین، بازگشت به گذشته و بررسی مذاکرات پیشین ممکن است بهانه ای برای وقت کشی باشد.

ولی مقامات دولت جدید می گویند که آن ها می خواهند گفتگوها را از اول شروع کنند و آمریکا باید متعهد شود که همه تحریم ها را باطل خواهد ساخت.

در همایش رسانه ای روز گذشته در مسکو، سرگئی لاوروف سیاست دو جانبه ای در پیش گرفت. او از یک سو گفت که مذاکرات باید هرچه زودتر از سر گرفته شود و در همان زمان، به دولت جدید حق داد که بخواهد گفتگوهای پیشین را بررسی کند.

ولی آشنایان امور می گویند: از آن جا که سیاست اتمی و مذاکرات هسته ای زیر نظر علی خامنه ای انجام می شود و او در جریان همه مراحل گذشته بوده، و بعید است که سیاست خود را تغییر داده باشد، ادعاهای دولت رئیسی در مورد بررسی گفتگوهای پیشین، بهانه ای برای وقت کشی است.

در برخی محافل سیاسی این گمان قوت می گیرد که رژیم پیش از آن که به مذاکرات بازگردد، می خواهد به دستاورد برجسته ای در برنامه های اتمی برسد، تا ظاهرا، از موضع قدرت وارد گفتگوهای دوباره شود.

آنتونی بلینکن پس از گفتگو با وزیر خارجه روسیه، به خبرنگاران گفت که عهد شکنی های رژیم ایران در مورد تعهدات برجامی، چنان گسترده است که توافق برجام عملا دارد اعتبار خود را از دست می دهد و بنابراین، نباید با ادامه وقت کشی کنار آمد. آشنایان امور گفتند که لحن سخن وزیر خارجه آمریکا، این بار شدیدتر از بارهای پیش بود.