وزیر خارجه اسرائیل، در سفر به بحرین، به طور پیش بینی نشده، با پادشاه آن سرزمین و ولیعهد دیدار کرد

وزیر خارجه اسرائیل، یائیر لپید، در نخستین سفر تاریخی خود به بحرین، نه تنها دیدارهای ثمربخشی با وزیر خارجه آن امیرنشین است، بلکه امیر بحرین و ولیعهد او نیز بی آن که از قبل قرار گذاشته شده باشد، وزیر خارجه اسرائیل را به حضور پذیرفتند و گفتگوهای بسیار دوستانه ای با وی داشتند.

یائیر لپید بامداد امروز (پنجشنبه) وارد منامه پایتخت بحرین رسید و توسط همتای بحرینی خود و گروهی از شخصیت های سیاسی آن کشور مورد استقبال قرار گرفت.

وزیر خارجه پس از گشایش سفارتخانه اسرائیل در منامه، با وزیر خارجه بحرین عبداللطیف الزیانی به گفتگو نشست و یک رشته توافق هایی که در زمینه اقتصادی و بازرگانی و تکنولوژی بین دو کشور به دست آمده بود نهایی گردید.

همزمان با حضور یائیر لپید در منامه، نخستین پرواز منظم شرکت هواپیمایی ملی بحرین به نام “گالف ایر” به تل آویو پرواز کرد و قرار است از این پس هر هفته دو پرواز منظم بین دو کشور انجام گیرد. شرکت های هواپیمایی امارات نیز از ماه گذشته پروازهای منظم خود به اسرائیل را آغاز کرده اند و از این پس مسافران اسرائیلی که قصد سفر به خاور دور را دارند، می توانند از طریق امارات یا بحرین راهی آن کشورها شوند.

بحرین و امارات امیدوارند که با آغاز پروازهای مستقیم به اسرائیل بتوانند بر شمار مشتریان خود نیز که به اروپا پرواز می کنند بیافزایند و همچنین داد و ستد گسترده تری بین امیرنشین های حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپای غربی برقرار گردد.

روی دماغه هواپیمای اسرائیلی که وزیر خارجه اسرائیل را به منامه برد، به دو زبان عبری و عربی واژه “شالوم، صلح” نقش بسته بود. در فرودگاه منامه فرش قرمز در برابر هواپیما پهن شده بود و وزیر خارجه بحرین و بلند پایگان آن کشور قرار گرفت.

پادشاه بحرین، عیسی آل خلیفه، وزیر خارجه اسرائیل را به کاخ سلطنتی دعوت کرد و ساعتی با او به گفتگو نشست. یائیر لپید در این دیدار از اهمیت روابط بین دو کشور سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که “پیمان ابراهیم” گسترش یابد و امیرنشین های بیشتری به آن بپیوندند و این دوستی، در برقراری ثبات و آرامش در منطقه نتیجه بخش باشد.

این دیدار از آن نظر جنبه تاریخی دارد که برای نخستین بار، یک وزیر اسرائیلی در خاک بحرین به حضور پادشاه آن کشور دعوت می شود.

در پایان این دیدار، یائیر لپید سپاس بی شائبه خود را از این میهمان نوازی حاکم بحرین بیان کرد و ملاقات را بسیار دوستانه و گرم توصیف کرد. او نوشت که دوراندیشی و خر پادشاه بحرین بود که ستون های دوستی و همکاری بین دو کشور را پایه گذاری کرد.

ولیعهد بحرین، سلمان  بن حمدان نیز دیدار جداگانه ای با وزیر خارجه اسرائیل داشت. در پایان رایزنی ها، وزیران خارجه دو کشور در یک همایش رسانه ای مشترک شرکت جستند و یائیر لپید سخنان خود را با دو واژه عبری “شالوم علیخم” و مفهوم عربی آن “السلام و علیکم” آغاز کرد و به پرسش های خبرنگاران پاسخ گفت.

یائیر لپید گفت: در دنیای امروز، پیکار بین راستگرایان و چپگرایان نیست، بلکه میان جناح میانه رو و گروه افراطی و تندرو جریان دارد. او گفت: «کشاکش، امروز میان گروهی جریان دارد که زندگی انسان ها را امری مقدس می داند و گروه دیگری که جنگ  و خونریزی را تقدیس می کنند». او گفت: این کارزار بین فرهنگ زندگی و فرهنگ جنگ و کشتار جریان دارد.

یائیر لپید گفت: «ما امروز دست اتحاد به یکدیگر داده ایم که میانه رو باشیم و فرهنگ اعتدال را ترویج دهیم».

لپید در این کنفرانس رسانه ای مشترک با وزیر خارجه بحرین، به خطراتی نیز که از جانب حکومت ایران منطقه را تهدید می کند پرداخت و گفت: «هر دو کشور بحرین و اسرائیل، با تهدیدهای رژیم ایران نسبت به خود روبرو هستند و این تهدیدها، از بحرین و حتی از اسرائیل چندان دور نیست.

لپید گفت که اسرائیل و بحرین می توانند در زمینه های بسیاری به همکاری بپردازند و امکانات زیادی در این زمینه وجود دارد.