وزیر خارجه اسرائیل در اولین دیدار تاریخی از بحرین، با فرمانده نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس نیز دیدار داشت

وزیر خارجه اسرائیل، در ادامه دیدار رسمی از امیر نشین بحرین، ملاقاتی نیز با فرمانده نیروی دریایی ارتش آمریکا مستقر در در حوزه خلیج فارس داشت و در چارچوب آن از یک رزمناو آمریکایی مستقر در سواحل بحرین نیز دیدن کرد.

آگاهان می گویند: گرچه در دیدار بین یائیر لپید و  ژنرال براد کوپر فاقد مفهوم سیاسی بود، ولی بی تردید خطرات دریایی و نظامی سپاه پاسداران علیه قرارگاه های نظامی آمریکایی در حوزه خلیج فارس نیز گفتگو شد.

وزیر خارجه اسرائیل در این دیدار خطاب به فرمانده نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس گفت که حضور این نیرو در منطقه برای تامین ثبات و جلوگیری از عملیات تعرض طلبانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده مستقر در خلیج فارس در چندین امیرنشین و از جمله بحرین دارای قرارگاه های دریایی می باشد.

لپید گفت که حضور ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس و استقرار بخشی از آن در بحرین، نه تنها دفاع از این سرزمین است، بلکه تلاش ایالات متحده برای دفاع از ارزش های مردم سالاری در برابر حکومتی است که می خواهد سیاهی و تباهی را در منطقه برقرار سازد.

وزیر خارجه اسرائیل در ادامه سخنان خود گفت: هنگامی که ما به اهمیت مردم سالاری و صلح و ثبات می پردازیم، در نظر بگیریم که این ارزش ها نیاز به دفاع دارد و عناصر خصم در گوشه کمین کرده اند که باید جلوی آن ها را گرفت.

نخستین دیدار تاریخی بین وزیر خارجه اسرائیل و پادشاه بحرین و همچنین ولیعهد آن امیرنشین که در مقام نخست وزیر نیز فعالیت می کند، از اهمیت ویژه ای برخوردار گردید . این دیدارها از قبل تعیین نشده بود. بحرین با این اقدام نشان داد که واقعا مایل است در کنار اسرائیل برای پیشبرد آرامش و گسترش روابط فیمابین گام بردارد.او گفت: صلح باید با گام های عملی و گسترش همکاری های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی همراه باشد تا بتواند دوام آورد.

یائیر لپید رهبر حزب “یش عاتید” که در دولت ائتلافی کنونی بیشترین کرسی های پارلمانی را در اختیار دارد، در کنفرانس مطبوعاتی در کنار وزیر خارجه بحرین، همچنین گفت که او از راه حل “دو ملت برای دو کشور” حمایت می کند و می داند که نفتالی بنت در مقام نخست وزیر و رهبر حزب راستگرای “یمینا” با این طرح مخالف است. ولی در دولت کنونی اسرائیل، هر حزب حق دارد سیاست و دیدگاه های خود را آزادانه بیان کند.

نفتالی بنت در دیدار با پرزیدنت بایدن و همچنین در فرصت های دیگر گفت که او راهکار “دو کشور برای دو ملت” امری خطرناک می داند و دولت فلسطینی ممکن است به مرکز ترور علیه کشور اسرایئل و امنیت آن مبدل شود و این روندی است که ما اکنون در غزه شاهد آن هستیم.

در یک سالی که از امضای پیمان ابراهیم می گذرد، ۱۶ قرارداد  همکاری در زمینه های مختلف بین اسرائیل و بحرین امضا شده است. یکی از توافق ها، برقراری پروازهای منظم شرکت هواپیمایی “گالف ایر” متعلق به بحرین، به اسرائیل است که شامل هفته ای دو پرواز خواهد بود.

هدف اعلام شده از سفر یائیر لپید به بحرین، گشایش اولین سفارتخانه اسرائیل در منامه بود.