وزیر خارجه اسرائیل در دیدارهای خود در واشنگتن، با مقامات ارشد آمریکایی، خواهان تعیین مهلت نهایی برای اتم ایران است

وزیر خارجه اسرائیل یائیر لپید در دومین روز دیدار از واشنگتن، همچنان به ملاقات های سیاسی ادامه می دهد. او روز گذشته (سه شنبه) با خانم کامالا هریس معاون ریاست جمهوری، خانم نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان از حزب دموکرات به گفتگو نشست. ولی ملاقات های اصلی او با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید بود که در آن به طور کامل درباره مسائل اتمی ایران تبادل نظر گردید.

.وزارت خارجه اسرائیل در بیانیه ای نوشت: یائیر لپید در دیدار با جیک سالیوان، یک بار دیگر نگرانی شدید اسرائیل را از پیشرفت اتمی رژیم ایران بیان داشته و سالیوان متقابلا گفته است که دولت آمریکا از اتمی شدن رژیم جلوگیری خواهد کرد.

مقامات ارشد اسرائیل در روزهای اخیر بارها گفته اند که سانتریفیوژها در ایران همچنان می چرخد و رژیم هر روز بر ذخیره اورانیوم غنی شده می افزاید و ایالات متحده همچنان در انتظار بازگشت رژیم به مذاکرات برجامی است و این وضع نباید ادامه یابد.

منابع خبری گفتند که وزیر خارجه اسرائیل در دیدارهای خود در واشنگتن، از مقامات آمریکایی خواسته است که مهلت محدودی را برای بازگشت رژیم ایران به مذاکرات تعیین کند که اگر عملی نشد و یا اگر مذاکرات به نتیجه نرسید، آمریکا گزینه دیگری را به اجرا گذارد.

احساس رهبران اسرائیل آن است که دولت پرزیدنت بایدن علاقه چندانی به رویارویی جدی با حکومت ایران ندارد. البته خانم کاملا هریس و جیک سالیوان نیز در دیدار با وزیر خارجه اسرائیل گفتند که فرصت رو به پایان می رود و انتظار باید حدی داشته باشد. ولی مقامات سیاسی و اطلاعاتی اسرائیل ارزیابی کرده اند که ایالات متحده هیچ برنامه جایگزینی را برای روز مبدا تهیه ندیده است.

وزیر خارجه اسرائیل امروز (چهارشنبه) یک بار دیگر با آنتونی بلنکن همتای آمریکایی خود در واشنگتن به گفتگو می نشیند و در آن یک بار دیگر از مقامات آمریکایی می خواهد که در انتظار بازگشت ایران بنشیند و از فکر ادامه مذاکرات برجامی بیرون آیند و گزینه جانشین را در پیش گیرند.

ایالات متحده هنوز هیچ نرمشی در این زمینه نشان نداده و با طرح های پیشنهادی اسرائیل موافقت نکرده است. ولی کارزار دیپلماتیک اسرائیل همچنان ادامه دارد و از جمله، نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل که قرار است آدینه نه روز دیگر با پرزیدنت پوتین دیدار کند به او خواهد گفت که بازگشت به برجام قدیمی مشکل اتمی ایران را حل نخواهد کرد و باید ترتیبی داده شود که رژیم ایران از ادامه برنامه های اتمی برای همیشه محروم گردد.

با این همه، در مورد میزان پیشرفت اتمی ایران، بین یوسی کوهن رئیس پیشین موساد (سرویس امنیت خارجی اسرائیل) با نخست وزیر و وزیر دفاع کنونی اختلاف نظر وجود دارد. در حالی که این دو تن بارها گفته اند که فاصله رژیم تا ساخت بمب چند ماه و شاید چند هفته است، یوسی کهن در یک سخنرانی گفت که رژیم هنوز بر برخی مشکلات فنی ساخت بمب چیره نشده و ممکن است بیش از دو سال با ساخت بمب فاصله داشته باشد.

با این همه، یوسی کهن که در همایش سالیانه روزنامه جروزالم پست چاپ اورشلیم سخن می گفت، تاکید کرد که دنیا باید با هر وسیله ممکن جلوی اتمی شدن رژیم ایران را بگیرد.