وزیر خارجه اسرائیل پس از گفتگو با همتای روسی خود در مسکو: اتمی شدن رژیم ایران امنیت جهان را به خطر می اندازد

وزیر خارجه اسرائیل، یائیر لپید که از مسکو دیدن می کند، در پایان دیدار و رایزنی با همتای روسی خود سرگئی لاوروف، در یک همایش رسانه ای گفت: «خطر اتمی شدن رژیم ایران، تها امنیت اسرائیل را تهدید نمی کند، بلکه این پروژه یک خطر بین المللی است و همه کشورهای جهان باید نسبت به آن حساسیت نشان دهند و به اقدامات لازم دست بزنند که این خطر به مرحله حیاتی نرسد.

یائیر لپید که برای نخستین بار در سمت وزیر خارجه با همتای روسی خود دیدار می کرد، به موضوع هایی که مورد بحث قرار گرفت،اشاره ای نکرد. ولی در گزارش پیشین گفته شده بود که مسائل اتمی رژیم ایران و همچنین دخالت های جنگ طلبانه آن در کشورهای منطقه، مهمترین موضوع مورد بحث بوده است.

آگاهان می گویند که اسرائیل انتظار دارد روسیه نیز در برابر این گونه مسائل حساسیت بیشتر نشان دهد.

از دو ماه پیش که دولت تازه اسرائیل به ریاست نفتالی بنت به روی کار آمد، مناسبات مسکو با اورشلیم به گرمی پیشین نبوده است.

یائیر لپید در همایش رسانه ای گفت که دولت های جهان باید با قاطعیت به رژیم ایران هشدار دهند که باید از ادامه برنامه های اتمی خود که پایان آن رسیدن به بمب هسته ای است دست بردارد.

وزیر خارجه اسرائیل هشدار داد که اگر این هدف بدست نیاید و رژیم ایران به آستانه تولید بمب هسته ای برسد، انگاه یک مسابقه تسلیحاتی خطرناک در خاورمیانه به جریان خواهد افتاد و امنیت سراسر جهان به صورت جدی به خطر خواهد افتاد.

او گفت: این واقعیت تلخ ایجاب می کند که جامعه جهانی به هر قیمت که شده نگذارد رژیم ایران به این هدف خود برسد.

یائیر لپید گفت که اگر جهان در انجام این مهم کوتاهی کند، اسرائیل ناچار خواهد شد خود به اقدامات لازم برای دفاع از خویش دست بزند.

این هشدار سران اسرائیل تا کنون بارها از زبان نخست وزیر اسرائیل، وزیر دفاع و رئیس ستاد کل ارتش شنیده شده است.

از دیدگاه اسرائیلیان، دولت مسکو می تواند در جلوگیری از شتاب اتمی ایران بسیار موثر باشد. ولی دولت مسکو از سیاست دوگانه استفاده می کند و از یک سو می خواهد به روابط دوستانه با رژیم ایران و بهره کشی از ناتوانی های آن ادامه دهد، و از سوی دیگر، خود نیز مایل به قدرت گرفتن رژیم ایران نیست که موجب افزایش اعتماد به نفس آن و وابستگی کمتر به روسیه شود.

سرگئی لاوروف از ابراز واکنش علنی نسبت به اظهارات وزیر خارجه اسرائیل در رابطه با اتم ایران خودداری ورزید، ولی در عین حال گفت که از دوستی مسکو و اورشلیم خرسند است و خواهان گسترش روابط می باشد.

لاوروف گفت که وزیر خارجه اسرائیل او را به دیدار از اورشلیم دعوت کرد و او با ابراز خرسندی و سپاس، این دعوت را می پذیرد. ولی زمانی برای انجام دیدار تعیین نکرد.

یائیر لپید گفت که در دیدارش با لاوروف، درباره یک رشته از موضوع های دیگری که مورد علاقه دو کشور است گفتگو کرده، ولی در این زمینه توضیح بیشتری نداد.