وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: ادامه خرید نفت از ایران چین-روسیه و اروپا را شامل تحریم میکند

وزارت خزانه داری ایالات متحده اعلام کرد: در صورتی که چین- روسیه و اروپا به خرید نفت از ایران ادامه دهند مشمول تحریم های آمریکا خواهند شد.

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا دیروز در جریان ارائه گزارشی به کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا این مطلب را عنوان کرد.

در این جلسه استیون لینچ نماینده دموکرات مجلس نمایندگان از وزیر خزانه‌داری آمریکا پرسید: آیا چین قبول کرده است تا واردات نفت از ایران را قطع کند؟ و اگر این کار را نکند آیا واشنگتن قصد دارد چین را تحریم کند؟ آقای منو چین در پاسخ گفت: آمریکا قصد دارد برای مقابله با نفت خرید نفت ایران هر کشوری از جمله چین را تحریم کند. وی در ادامه بار دیگر تاکید کرد ما قصدمان این است که علیه نفت ایران  تحریم هایی علیه روسیه و اروپا و دیگران اعمال کنیم.

ایالات متحده ۱۸ اردیبهشت ماه رسما از توافق برجام خارج شد. به دنبال آن مدیر سیاست گذاری وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که: دور جدید تحریم های شدید علیه ایران از ۱۳ مرداد و بخش بعدی آن از ۱۳ آبان اجرا می‌شود و تلاش خواهد شد که صادرات نفت ایران به صفر برسد.

اتحادیه اروپا به همراه روسیه و چین در تلاشند تا همچنان به برجام وفادار بمانند اما در عین حال تاکید کردند که تحریم‌های آمریکا کار را دشوار کرده است.

آژانس بین المللی انرژی روز پنجشنبه اعلام کرد که صادرات نفت ایران به اروپا به خاطر تحریم‌های آمریکا در ماه گذشته نسبت به ماه قبل آن نصف شده است.

روسیه نیز از این فشارها بی‌تاثیر نبوده است. اوایل خردادماه لوک اویل  دومین شرکت بزرگ نفتی روسیه اعلام کرد که: به دلیل نگرانی های ناشی از بازگشت تحریم های آمریکا فعلا قصد ندارد پروژه‌های مربوط به ایران را دنبال کند. همچنین چین بزرگترین مشتری نفت ایران نیز اواخر اردیبهشت‌ماه ابراز امیدواری کرد که واردات نفت از ایران ادامه یابد اما ازدادن تضمینی دراین مورد خودداری کرد.