وزیر دفاع اسرائیل برای نخستین بار: می توان برجام را پذیرفت، ولی باید گزینه دیگری نیز در صورت شکست تلاش ها آماده باشد

وزیر دفاع اسرائیل در مصاحبه ای گفت که بازگشت ایالات متحده به برجام مانعی ندارد ولی شرطش باید آن باشد که تلاش های اتمی رژیم ایران را متوقف سازد و زمینه ساز توافق های بعدی باشد که عملیات رژیم یاران در همه زمینه ها را متوقف کند.

این دیدگاه که در مصاحبه با نشریه آمریکایی “فارین پالیسی” انتشار یافت، ظاهرا با مواضع پیشین رهبران اسرائیل تناقض دارد. ولی برخی آشنایان امور این گفته را تاکتیکی برای خارج کردن مذاکرات برجامی از بن بست کنونی می انند.

در هر حال، بنی گانتس وزیر دفاع اسرائیل در این مصاحبه، از واژه “برجام” به طور مستقیم استفاده نکرد، بلکه از “تلاش های اتمی رژیم ایران” سخن گفت.

او تاکید کرد که در عین حال باید یک نقشه دوم نیز وجود داشته باشد، تا اگر طرح نخست به نتیجه نرسید و شکست خورد، طرح دوم به اجرا گذاشته شود. او در توضیح طرح دوم گفت که طی آن، کشورهای برجامی یعنی روسیه، چین، و کشورهای اروپایی و ایالات متحده باید چنان فشار سنگینی بر رژیم ایران وارد سازند که ناچار به توافق شود.

در دوازده سال دولت بنیامین نتانیاهو، او همواره گفته بود که برجام بدترین قراردادی است و نمی تواند جلوی اتمی شدن رژیم ایران را بگیرد. نتانیاهو حتی در دوران ریاست جمهوری پرزیدنت اوباما، بر خلاف میل او در کنگره آمریکا حاضر شد و در سخنرانی برای نمایندگان هر دو مجلس ایالات متحده، توضیح داد که چرا برجام هدف نهایی را که همانا جلوگیری از اتمی شدن رژیم ایران است تامین نمی کند.

در همان سال ها نیز کارشناسانی در زمینه های نظامی، امنیتی و سیاسی در اسرائیل وجود داشتند که می گفتند “بود برجام از نبود آن بهتر است”. اکنون نخستین بار است که یک مقام ارشد اسرائیلی، آن هم وزیر دفاع می گوید که می توان برجام را احیا کرد، ولی در همان حال، گزینه های دیگر را نیز روی میز می گذارد.

بنی گانتس گفت که اسرائیل حاضر است با شرط هایی، با برجام کنار آید، ولی در همان حال، گزینه های دیگر نیز باید مطرح باشد.

وزیر دفاع از “برجام” به صراحت نام نبرد، بلکه آن را طرحی خواند که هدفش بازگرداندن مار برنامه های اتمی ایران به درون جعبه است. او گفت که چین می تواند در این زمینه نقش مهمی را ایفا کند و به شیوه های مختلفی که در توان خود دارد، نگذارد که رژیم ایران اتمی شود.

پرزیدنت بایدن در دیدار ماه گذشته با نخست وزیر اسرائیل، از جمله گفت که اگر مذاکرات برجامی با ایران به نتیجه نرسد، ایالات متحده گزینه های دیگری را به آزمون خواهد گذاشت. پرزیدنت بایدن در این باره توضیح بیشتری نداد.

بنی گانتس در پایان هشدار داد که اگر جامعه جهانی نتواند برنامه های اتمی رژیم ایران را متوقف سازد و جمهوری اسلامی به بمب هسته ای برسد، آنگاه یک مسابقه تسلیحاتی افسار گسیخته اتمی در خاورمیانه به راه خواهد افتاد که چنین امری ممکن است امنیت منطقه و جهان را شدیدا به خطر اندازد. او احتمال داد که حتی ممکن است برخی کشورهای عربی یک یا چند بمب هسته ای را از پاکستان خریداری کنند.