وزیر دفاع اسرائیل: جنگ تازه علیه حزب الله لبنان، آخرین چیزی است که اسرائیل نیاز دارد

وزیر دفاع اسرائیل، اویگدور لیبرمن در واکنش به این ارزیابی که ممکن است در دو سه سال آینده جنگ دیگری با حزب الله لبنان رخ دهد، گفت: «آخرین چیزی که اسرائیل به آن نیاز دارد، دور سوم جنگ با حزب الله است» ولی در عین حال افزود که «هرگاه امنیت کشور به خطر افتد، اسرائیلی بی درنگ به همه اقدامات لازم دست خواهد زد».

اسرائیل در ده سال گذشته دوبار ناچار گردیده برای سرکوب حزب الله وارد خاک لبنان شود. در آن جنگ ها خسارات هولناکی به حزب الله و زیربنای تروریستی آن وارد شد که میلیاردها دلار هزینه داشت. ولی حکومت ایران همه این هزینه ها را تامین کرد.

لیبرمن در توضیح دیدگاه خود در دوری جستن از جنگ تازه ای با حزب الله لبنان، گفت: در کنار امکان بمباران کردن محل کارخانه های موشک سازی در لبنان، راه ها و شیوه های متعدد دیگری نیز وجود دارد. او گفت: اسرائیل تصمیم قاطع دارد که نگذارد خاک لبنان به یک کارخانه بزرگ تولید موشک های جنگی مبدل گردد.

وزیر دفاع گفت که اسرائیل از جزئیات همه عوامل و اموری که به تلاش موشک سازی ایران در لبنان مربوط می شود، آگاهی کامل دارد.

تحلیلگران اسرائیلی بر این واقعیت انگشت می گذارند که روسیه در عین حال که با حکومت اسلامی ایران روابط بسیار نزدیک و همکاری های گسترده دارد، از اهمیت دوستی و همکاری با اسرائیل نیز غافل نیست و از این رو پوتین بارها با نتانیاهو دیدار کرده و حتی به این کشور امکان داده در خاک سوریه به عملیات دفاعی دست بزند.

برخی از این تحلیگران ارزیابی کرده اند که خود روسیه نیز چندان مایل به ادامه حضور نظامی حکومت ایران در سوریه نیست، و می خواهد تنها کشور خارجی حاضر در آن خاک باشد. ولی در عین حال، اگر حکومت ایران به فشار و تهدید متوسل شود، روسیه ناچار خواهد بود سهمی را هم برای دولت تهران در سوریه باقی بگذارد.

از سوی دیگر، اسرائیل نیز یک ثروت استراتژیک برای روسیه محسوب می شود و روابط خوب بین دو کشور، می تواند موقعیت روسیه را در میان کشورهای غربی تقویت کند.

دوستی روسیه با اسرائیل، از جهات بسیاری برای پرزیدنت پوتین اهمیت دارد. در حالی که روابط روسیه با کشورهای اروپایی تیره است و ایالات متحده تحریم هایی را علیه روسیه و سیاستمداران ارشد آن برقرار کرده، تفاهم و همکاری با اسرائیل می تواند موجب تقویت روسیه در برابر غرب گردد.

علاوه بر این، بیش از یک میلیون نفر از جمعیت اسرائیل روسی زبان هستند و از کشورهای اتحاد شورویِ پیشین آمده اند و می توانند پل دوستی و همکاری بین دو کشور باشند.

تحلیلگران همچنین می گویند که اسرائیل برای رویارویی با خطراتی که از جانب سوریه، اسرائیل را تهدید می کند، نیاز بسیار به تفاهم و دوستی روسیه دارد. به گفته آنان، پرزیدنت ترامپ بیشترین تلاش خود در خاورمیانه را متوجه خطرات اتمی و موشکی حکومت ایران و مبارزه با تروریسم ساخته و کمتر به خطر استقرار دائم رژیم ایران در سوریه و خطرات حزب الله لبنان و تقویت فزایندۀ نیروی تهاجمی آن گروه علیه اسرائیل توجه داشته است و اسرائیل برای رویارویی با این خطر، به همکاری و تفاهم روسیه نیاز دارد.