وزیر نفت جمهوری اسلامی میگوید تولید نفت ایران بعد از تحریم‌ها به سطح قبل بازمی‌گردد

وزیر نفت جمهوری اسلامی میگوید تولید نفت ایران بعد از تحریم‌ها به سطح قبل بازمی‌گردد

در حالی که آمریکا قصد دارد فروش نفت ایران را به صفر برساند و همه شرکت‌های بزرگ نفتی از بازار ایران خارج شده اند، بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی میگوید تولید نفت ایران بعد از تحریم‌ها به سطح قبل بازمی‌گردد.

بیژن زنگنه که در یک گفتگوی تلویزیونی با شبکه جمهوری اسلامی شرکت کرده بود در باره اجلاس صد و هفتاد و پنجم اپیک که هفته گذشته برگزار شد گفت: «این اجلاس یک اجلاس بسیار سخت بود که دو روز طول کشید، من قرار بود پنجشنبه به کشور برگردم اما در روز پنجشنبه به جز دعواهای طولانی به نتیجه دیگری نرسیدیم. روز جمعه بعد از پنج – شش ساعت جلسه که قسمت اعظم آن دعوا بود، در نهایت به نتیجه رسیدیم.»

منظور بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی از رسیدن به توافق و نتیجه موافقت جمهوری اسلامی با تصمیم دیگر اعضای اوپک، مبنی بر کاهش تولید ۸۰۰ هزار بشکه ای در تولید نفت اعضای این سازمان می‌باشد.

بیژن زنگنه در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه اجلاس ۱۷۵ اوپک تحت فشار شدید آمریکا بود، افزود:« آمریکا ناشی‌گری کرد ، آقای ترامپ قبل از اجلاس توئیتی کرد مبنی بر اینکه اوپک تولید خود را کاهش ندهد تا قیمت‌ها افزایش نیابد، نماینده آمریکا نیز با برخی اعضا دیدار کرده بود.

وی ادامه داد: اوپک در نظر داشت که سطح تولید ایران را بر مبنای ماه اکتبر در نظر بگیرد در حالی که تولید نفت ایران در این ماه طبق منابع ثانویه،  ۶۰۰ هزار بشکه کاهش داشته است.

البته من این رقم را تایید نمی‌کنم اما ملاک اوپک این عدد است.

این ماه در حالی مبنا قرار می‌گرفت که ایران به میزان ۶۰۰ هزار بشکه بازار خود را از دست داده بود،اما دو کشور دیگر نزدیک به یک میلیون بشکه به تولید خود اضافه کرده بودند.»

بیژن زنگنه در مورد موافقت ایران با کاهش تولید اعضای اوپک گفت:« در قطعنامه اوپک به دبیرکل این سازمان اجازه داده شده است که، کشورهایی که شرایط خاص دارند از کاهش تولید مستثنی شوند.»

زنگنه تاکید کرد: متن نامه را که در آن مستثنی شدن ایران از کاهش تولید ذکر شده را ابتدا دبیرکل امضا کرد و بعد از آن من امضا کردم.

بنابراین پایه اکتبر برای سایر تولیدکنندگان است، نه برای ایران و این موضوع برای من حیاتی است.

بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی، در حالی این سخنان را بیان می کند که وی پیش از آغاز به کار یکصد و هفتاد و پنجمین نشست اوپک در وین، گفته بود ایران تا زمان رفع کامل تحریم‌ها به هیچ توافقی برای کاهش تولید نفت ملحق نمی‌شود.

ابراز امیدواری بیژن زنگنه درباره افزایش سطح تولید و فروش نفت ایران در بازارهای جهانی، در شرایطی بیان می شود که، مقامات بلند پایه آمریکایی در طول ماه های گذشته و پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای برجام و بازگشت تحریم های نفتی و بانکی ایران، همواره بر این امر تاکید دارند که قصد دارند ،فروش نفت ایران را به صفر برسانند.

در ادامه این اظهارنظر مقامات بلند پایه آمریکایی، امروز چهارشنبه برایان هوک در یک نشست خبری پس از جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره فعالیتهای موشکی ایران، با صراحت اعلام کرد که آمریکا قصد دارد عرضه و فروش نفت ایران را به صفر برساند.

برایان هوک گفت:« ما می دانیم که بیشترین درآمد رژیم ایران از صدور نفت می باشد و اگر بخواهیم در پی جلوگیری و متوقف کردن رژیم ایران که بزرگترین حامی تروریسم در جهان است باشیم باید دنبال قطع پول و صدور نفت رژیم ایران باشیم.

فکر می کنیم در آینده بیشتر و بیشتر عرضه نفت از بازار ایران به بازار جهانی  کاهش می یابد و باید فشار اقتصادی روی این رژیم بگذاریم تا درآمدی را که به دست می آورد  در راه ایجاد بی‌ثباتی در خاورمیانه و جهان صرف نکند.»