وطن امروز : روحانی عامل “تبرئه کنندگان ترامپ و تحریم کنندگان ملت ایران” است ،”تروریسم اقتصادی” دولت روحانی است نه ترامپ

کوتاه مدتی پس‌از آنکه محمود واعظی در مورد تأثیر مستقیم دولت در بازار ارز و بالا رفتن نرخ دلار افشاگری کرد و بسیاری از سیاست‌های دولت ایران مبنی بر فشار حداکثری به ملت مشخص شد، اکنون حسن روحانی وعده دلار ۱۵ هزار تومانی به مردمی میدهد که سال‌ها هزینه افزایش نرخ ارز را برای پر کردن خزانه به یغما رفته حکومت از جیب آنان تامین می کرد

روزنامه وطن امروز نیز در همین راستا، در گزارشی تحت عنوان “دلار فریدونی” برملا شدن تاثیر مستقیم دولت در بالا بردن نرخ ارز و فشار مضاعف بر مردم ایران، توسط محمود واعظی و تکذیب آن را ، مورد انتقاد قرارداد و وعده دلار ۱۵ هزار تومانی حسن روحانی را در صورت آزادسازی منابع مالی بلوکه‌شده تشریح کرد.

این روزنامه در ادامه نوشته است: پس از برملا شدن افزایش نرخ ارز در این سال‌ها مشخص شد که رویکرد دولت در اقتصاد همواره به نفع “صادرکنندگان” و مفسدان اقتصادی بوده و از سوی دیگر آنان معیشت مردم را بشدت تحت‌فشار قرار دادند تا بتوانند وابستگان خود را نجات بدهند ، حالا مشخص‌شده این پدیده برنامه‌ریزی‌شده و حاصل سیاست اقتصادی دولت است.

گفته می‌شود بعد از برملا شدن تاثیر مستقیم دولت در بازار ارز، رئیس‌جمهوری ایران را با عنوان “تبرئه کنندگان ترامپ و تحریم کنندگان ملت ایران” می‌خوانند و “تروریسم اقتصادی” که دولت همواره از آن یاد می‌کرد، ترامپ نبوده است.

پیشتر مسئولان ایران به بهانه‌ اینکه نرخ ارز وابسته به عرضه و تقاضا و ناشی از اتفاقات اقتصادی است، فاجعه دلار ۲۵ هزار تومانی را که مساوی با تورم بیش از ۴۰ درصد است توجیه می‌کردند.

محمود واعظی رئیس‌دفتر روحانی نیز در همایشی، به بالا نگه‌داشتن نرخ ارز برای نگه‌داشتن اقتصاد کشور در دوران تحریم‌ اشاره‌کرده و گفته بود که از نظر اقتصادی نرخ ارز ایران ۲۵ یا ۲۷ هزار تومان نیست، ما این کار را کردیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را اداره کنیم.

در این گزارش آمده است که ادعای روحانی درباره برنامه دولت ایران برای کاهش نرخ ارز در سال آینده و همچنین کاهش ۱۰ هزار تومانی قیمت ارز طی ۲۴ ساعت، نوعی “بازی سیاسی” با نرخ دلار در آستانه انتخابات است.

برخی از کارشناسان اقتصادی، در این باره می گویند: اگر تمام ۷ میلیارد دلار منابع ارزی کشور در کره جنوبی به‌یک‌باره در اختیار کشور قرار گیرد، تأثیر چندانی بر قیمت ارز نداشته و اشاره به آفت ۱۰ هزار تومانی قیمت ارز آن‌هم طی یک‌شب، با هیچ منطق اقتصادی قابل توجیه نیست.