ولادیمیر پوتین به نتانیاهو قول داد که نیروهای ایرانی در سوریه به مرز اسرائیل نزدیک نشوند

نخست وزیر اسرائیل، پیش از آن که از مسکو رهسپار بازگشت به اورشلیم شود، به خبرنگاران گفت که: دیدار و گفتگو با پرزیدنت پوتین سودمند بود و او دیدگاه های خود را در مورد آن چه که در سوریه می گذرد، برای رئیس جمهوری روسیه بیان کرده است.

نتانیاهو گفت که: پرزیدنت پوتین قول داده که ارتش روسیه، نیروهای قدس و گروه های وابسته به حکومت ایران را از مرز اسرائیل دور خواهد داشت. ولی گفت که: خواست اسرائیل آن است که نیروهای ایرانی از سراسر سوریه دور شوند.

او دوباره بر این سیاست تاکید گذاشت که اسرائیل با استمرار حضور سپاه قدس و نیروهای وابسته به حکومت ایران در سوریه کنار نمی آید و اجازه نخواهد داد که رژیم ایران جنگ افزارهای “توازن شکن” از طریق سوریه برای حزب الله لبنان بگذارد.

نتانیاهو گفت که: موعد دیدار او با پوتین به هنگام بازی های نهایی فوتبال در چارچوب موندیال در روسیه تعیین شده بود، ولی او ترجیح داد که این سفر را جلو بیاندازد، تا پیش از دیدار روسای جمهوری روسیه و ایالات متحده در هلسینکی، یک بار دیگر مواضع اسرائیل را برای پرزیدنت پوتین بیان کند.

نخست وزیر گفت که: در مورد سیاستی که باید در برابر رویدادهای سوریه در پیش گرفته شود، هماهنگی کاملی بین اسرائیل و ایالات متحده وجود دارد.

او به خبرنگاران گفت که: اسرائیل با حکومت اسد در سوریه هیچ مشکلی ندارد، بلکه مشکل، حضور نیروهای ایران و حزب الله و وابستگان به رژیم ایران است.

او گفت که یکی از هدف های سفرش به مسکو، کسب اطمینان از این امر بوده که ارتش سوریه، در تلاش برای سرکوب مخالفان خود در بخش سوریِ بلندی های گولان، بیش از حد به مرز اسرائیل نزدیک نشود و توافق سال ۱۹۷۴ نقض نکند.

رسانه های اسرائیلی با استناد به سخنان مقامات مسوول در مسکو، می گویند که پرزیدنت پوتین تاکید می کند که او خواهان خروج همه نیروهای وابسته به حکومت ایران از خاک سوریه است.

یک روز پس از دیدار نتانیاهو با رئیس جمهوری روسیه، علی اکبر ولایتی مشاور علی خامنه ای در امور بین المللی با پرزیدنت پوتین دیدار کرد و پیام شفاهی خامنه ای و همچنین پیام کتبی حسن روحانی را به آگاهی او رساند.

نخست وزیر گفت که: اسرائیل آزادی عمل خود در سوریه را برای جلوگیری از استقرار دائمی سپاه قدس در خاک آن کشور حفظ کرده و می کند.

اویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل پیشتر گفته بود که: ارتش، هرجا که حضور نظامی حکومت ایران در سوریه را احساس کند، وارد عمل می شود.

در پایان گفتگوهای شب گذشته بین نتانیاهو و پوتین، طرفین کنار هم نشستند تا مسابقه فوتبال موندیال را تماشا کنند. نخست وزیر اسرائیل برای تماشای این مسابقه، دو کودک خردسال اسرائیلی را نیز که به بیماری سرطان مبتلا هستند، با خود به مسکو برده بود.

یک مقام ارشد اسرائیلی در سفر به مسکو، که نخواست نامش برده شود، گفت: یکی از نخستین هدف های اسرائیل آن است که رژیم ایران نتواند موشک های جنگی در سوریه مستقر سازد

این مقام گفت: ادعا آن است که آن ها می خواهند علیه داعش در خاک سوریه بجنگند، ولی موشک هایی با برد هفتصد کیلومتر وارد سوریه می کنند، که کاملا مقصود و هدف آن ها را آشکار می سازد. هدفشان آسیب رساندن به اسرائیل است و ما امکانش را به آن ها نخواهیم داد.

بنیامین نتانیاهو در ادامه سخنانش با روزنامه نگاران اسرائیلی در مسکو، به آن گفت که: اسرائیل با هشیاری زیاد می کوشد از انتقال سلاح های ارسالی از ایران، از طریق خاک سوریه به حزب الله لبنان جلوگیری کند.

اسرائیل تا کنون ده ها حمله هوایی علیه کاروان های اسلحه که از سوریه رهسپار لبنان بوده، انجام داده، ولی در مورد اکثر آن ها سکوت کرده است.

نخست وزیر به خبرنگاران گفت که در چهل سال گذشته، یعنی پس از جنگ یوم کیپور، حتی یک موشک نیز از خاک سوریه علیه اسرائیل پرتاب نشده بود، ولی از هنگام دخالت سپاه پاسداران در عملیات جنگی در سوریه، اوضاع بحرانی شده است.

نتانیاهو یک بار دیگر گفت که: اسرائیل حضور جنگجویان وابسته به حکومت ایران را در نزدیکی مرز خود و یا هر نقطه دیگری در سوریه تحمل نخواهد کرد.

 

2 دیدگاه‌

Comments are closed.