ولایتی: حکومت اسلامی ایران قصد ندارد زیر فشار آمریکا و یا هرکشور دیگر از سوریه بیرون رود

در واکنش به گزارش ها دایر بر این که روسیه ممکن است در اِزای گرفتن امتیازات بین المللی از اسرائیل و ایالات متحده، منافع رژیم ایران در سوریه را قربانی کند، و موجب خروج افراد سپاه قدس از سوریه شود، مشاور ارشد خامنه ای در امور بین المللی گفت که: رژیم ایران به دعوت دولت قانونی سوریه وارد آن کشور شده، و تنها با تقاضای آن حکومت، سوریه را ترک خواهد گفت.

اسرائیل اکنون مدتی است که با قاطعیت خواهان بیرون راندن نیروهای ایرانی از سوریه است و نتانیاهو بارها با پوتین در این زمینه گفتگو کرده است.

کارشناسان می گویند که: رژیم ایران به این امید وارد سوریه شده و میلیاردها دلار در آن کشور هزینه کرده، که بتواند از نظر سیاسی و نظامی، بر آن کشور تسلط داشته باشد و سوریه را به پایگاه نظامی دیگر علیه اسرائیل مبدل سازد و به آرزوی خود که همانا برپایی یک امپراطوری اسلامی به سبک شیعه است جامه عمل پوشد.

علی اکبر ولایتی این سخنان را دو روز پس از سفر به مسکو و دیدار با پرزیدنت پوتین بیان داشت. رئیس جمهوری روسیه، قرار است دو روز دیگر (دوشنبه) با پرزیدنت ترامپ در هلسینکی دیدار کند و در اکثر گزارش ها گفته شده که رئیس جمهوری ایالات متحده از او خواهد خواست که موجبات اخراج نیروهای ایرانی را فراهم سازد، و پوتین متقابلا خواهد خواست که غرب، تسلط سوریه بر بخشی از خاک جمهوری اوکراین را به رسمیت بشناسد و تحریم ها علیه روسیه را متوقف سازد.

مشاور خامنه ای در امور بین المللی، افزوده گفت: «ایران حاضر نخواهد بود زیر فشار ایالات متحده خاک سوریه را ترک گوید و اگر چنین امری عملی شود، فقط به دنبال درخواست قانونی دولت دمشق خواهد بود»

علی اکبر ولایتی در بخش دیگری از سخنان خود، گزارشی را دروغین نامید که به موجب آن، وزارت خارجه آرژانتین از دولت های روسیه و چین خواستار گردیده که اگر پای ولایتی دوباره به آن کشورها برسد، او را بازداشت کرده و به دولت بوئنوس آیرس تحویل دهند. آرژانتین با استناد به حکم بین المللی سازمان اینترپول (پلیس بین الملل) این درخواست را عرضه کرده است. ولی ولایتی ادعا کرد که چنین گزارشی درست نیست و دولت اسرائیل و یا به قول او صهیونیست ها پشت سر این توطئه قرار دارند.

در حالی که در جریان هفت سال جنگ خانگی در سوریه، بیش از چهارصد هزار نفر به دست ارتش سوریه، سپاه قدس، حزب الله لبنان و نیروی هوایی روسیه کشته شده اند، ولایتی در دنباله سخنان خود ادعا کرد که حضور این نیروهای مسلح در خاک سوریه، عامل ثَبات در آن کشور است.

به نوشته روزنامه کامِرسانت چاپ مسکو، سفیر پیشین روسیه در تهران گفت که دولت مسکو متحدین خود را هرگز نمی فروشد. این سخنان در حالی بیان می شود که دو هفته پیش سیاستمدارانی در حکومت ایران، روسیه را متهم ساختند که با دولت عربستان سعودی بر سر افزایش تولید نفت تبانی کرده تا به منافع اقتصادی رژیم ایران لطمه زند.

سفیر پیشین روسیه که الکساندر ماریاسٌف نام دارد، در ادامه این مصاحبه، در عین حال به صورت تلویحی گفت که: ایران نباید خواسته های روسیه را نادیده بگیرد. اشاره او به این بخش از سخنان وزیر خارجه روسیه بود که سه هفته پیش گفت: با پایان گرفتن جنگ در سوریه، همه نیروهای خارجی باید سوریه را ترک گویند. او توضیح نداد که آیا این اصل، نیروهای روسیه را نیز شامل می گردد یا نه؟

ناظران می گویند که به احتمال قوی، پاسخ این پرسش منفی است. زیرا دولت روسیه به استناد به داشتن پایگاه هوایی و دریایی در خاک سوریه، می تواند از خروج از آن کشور روی گرداند.

در تهران، سعدالله زارعی به عنوان یک کارشناس حکومت اسلامی ایران، در مصاحبه ای گفت که: روسیه و ایران متقابلا به یکدیگر نیاز دارند و روابط آن ها حفظ خواهد شد.

در روزهای اخیر ارزیابی شده که اگر ایران نتواند نفت خود را در بازار جهانی عرضه کند، آن را در اختیار روسیه خواهد گذاشت تا به عنوان بخشی از نفت صادراتی خود در بازار بین المللی بفروشد و به جای آن کالا به ایران صادر کند.