ولیعهد عربستان از نخست وزیر بریتانیا خواست به حکومت اسلامی ایران کمک نکند

یک روز پیش از آغاز سفر اروپایی نخست وزیر اسرائیل، که هدف آن مذاکرات درباره آینده برجام است، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی تلفنی با خانم ترزا مِی نخست وزیر بریتانیا تلفنی سخن گفت و از وی خواست که دولت لندن از حمایت از برجام دست بردارد و به رژیم فتنه گر کنونی در ایران یاری نرساند.

دفتر نخست وزیری در لندن، در بیانیه ای که دیروز (یکشنبه) منتشر ساخت بی آنکه به مساله برجام اشاره ای کند، نوشت که رهبران عربستان و بریتانیا در رایزنی خود تاکید کرده اند که باید به شیوه ای رفتار کرد که به ثَبات اقتصادی در جهان آسیبی وارد نیاید.

کشورهای اروپای غربی که خواهان ادامه داد و ستد بازرگانی با رژیم ایران هستند، با برگرداندن تحریم های اقتصادی ایالات متحده علیه حکومت مخالفت می ورزند.

عربستان سعودی از هنگام به قدرت رسیدن ملک سلمان، و اعطای مقام ولیعهدی به فرزندش محمد، سیاست بسیار قاطعانه ای را علیه رژیم ایران در پیش گرفته و می کوشند یک ائتلاف منطقه ای و حتی جهانی علیه حکومت اسلامی ایران به وجود آورند.

این هدف باعث نزدیکی عربستان به اسرائیل گردیده و نوعی همکاری برای رسیدن به هدف مشترک، بین دو کشور جریان دارد.

امیر محمد بن سلمان، که اکثر اختیارات اجرایی را در ساختار حکومتی کنونی در عربستان در دست دارد، چند ماه پیش نیز در لندن با خانم ترزا می نخست وزیر بریتانیا دیدار داشت و درباره زیاده خواهی های رژیم ایران به تفصیل با او گفتگو کرد.

آگاهان سیاسی می گویند که در آخرین تماس تلفنی، نخست وزیر بریتانیا به ولیعهد عربستان گفته است که دولت لندن همچنان خود را نسبت به حفظ برجام متعهد می داند، ولی در همین حال، دخالت های فتنه گرانه حکومت ایران در منطقه را محکوم می داند و بر این باور است که این گونه رفتارها، امنیت و ثبات منطقه را به خطر می اندازد.