ویروس کورونا را هنوز مهار نکرده اند و با نزدیک شدن فصل سرما، خطر آنفلوآنزا نیز سلامت مردم را تهدید می کند

با نزدیک شدن فصل زمستان، کارشناسان امور بهداشت و درمان در ایران هشدار دادند که بزودی ممکن است مشکل بروز آنفولانزا بر مصیبت گسترش ویروس کورونا افزوده شود و بر میزان مرگ و میر به شدت بیافزاید.

این کارشناسان هشدار دادند که ایران، با سوء مدیریت در رسیدگی به کورونا و کمبود واکسن، هنوز هیچ آمادگی برای واکسینه کردن مردم در آستانه پاییز و زمستان ندارد.

اکنون چندین سال است که در بسیاری از کشورهای جهان، شهروندان و به ویژه گروه سالمندان در برابر آنفولانزا واکسینه می شوند و در شرایط کنونی ایران که بیمارستان ها با کمبود شدید دارو و امکانات روبرو هستند و هنوز واکسن کورونا نیز در شمار کافی به ایران نرسیده، نتایج گسترش آنفولانزا ممکن است فاجعه بار باشد.

علی خامنه ای سال گذشته ادعا کرده بود که کورونا نیز مانند آنفلوآنزا می باشد و گفته بود همانگونه که با آنفلوآنزا کنار آمدند، به کورونا نیز رسیدگی خواهند کرد.

رئیس بخش بیماری های عفونتی در بیمارستان مسیح دانشگاهی گفت که کادرهای درمانی و آنهایی که به ویروس کورونا رسیدگی می کنند، باید هرچه زودتر در برابر آنفلوآنزای فصلی واکسینه شوند و بقیه مردم نیز باید خود را برای دریافت این واکسن آماده کنند و رژیم باید شمار کافی واکسن آنفلوآنزا را از هم اکنون تهیه و آماده کند.

او همچنین گفت که گشایش زود هنگام مدارس نیز ممکن است فاجعه آمیز باشد.

آماری که در روزهای اخیر در ایران انتشار یافته، اگر قابل اطمینان باشد، نشان می دهد که از شمار مرگ و میر روزنامه کورونا کاسته شده است. این روند به علت افزایش شمار واکسن های تزریق شده در هفته های اخیر می باشد. ولی با توجه به آن که نتایج واکسن، تنها پس از سه هفته معلوم می شود، هنوز نمی توان در این باره قضاوت درستی کرد.

در این میان، “ستاد اجرای فرمان نظام” که عملا بخشی از سپاه پاسداران است، با گذشت یک هفته، خبر روزنامه شرق را نادرست خواند که در آن گفته شده بود شرکت دارویی برکت، از زیرشاخه های آن ستاد، هیچ گونه پیش پرداختی به خاطر ساخت واکسن کورونا، از دولت دریافت نکرده و گزارش هایی که در این زمینه انتشار یافته، نادرست بوده است.

علی تاجرنیا از شخصیت های سیاسی اصلاح طلب رژیم هفته پیش به روزنامه شرق گفته بود که شرکت برکت با این ادعا که واکسن ضد کورونا را در کوتاه ترین مدت تحویل خواهد داد، نه تنها واکسن خیالی خود را به قیمت بسیار گرانی عرضه کرده بود، بلکه بایت پیش فروش چند میلیون دوز از این واکشن، یک میلیارد دلار از دولت اعتبار مالی گرفته است.

سخنگوی شرکت برکت، با تاخیر یک هفته، این گزارش را نادرست خواند و ادعا کرد که حتی یک تومان نیز هنوز از صندوق دولت پولی نگرفته است.

شرکت دارویی برکت چندین ماه پیش ادعا کرد که بهترین واکسن جهان را علیه کورونا خلق کرده و به زودی میلیون ها دوز آن را در اختیار دولت قرار خواهد داد.

آخرین موعد عمل کردن به این تعهد پایان شهریورماه یعنی دو روز دیگر است، ولی از این واکسن کوچکترین خبری نیست و هیچ توضیحات علمی درباره آن داده نشده و همچنین مرحله حساس و نهای آزمایش را که همانا تست کردن روی ده ها هزار نفر از مردم می باشد، انجام نداده است.