پرزیدنت ترامپ اعلام کرد که اورشلیم را بعنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می شناسد و دستور انتقال سفارتخانه به اورشلیم را نیز صادر کرده است. ابراز خشم فلسطینیان و اعراب

رئیس جمهوری ایالات متحده در نطق امروز خود توضیح داد که چرا اورشلیم را پایتخت اسرائیل می داند و چرا دستور داده است سفارتخانه آمریکا از تل آویو به اورشلیم انتقال یابد. او گفت که در عین حال باید روند صلح را به پیش برد و این تصمیم نباید بهانه ای برای خودداری از تلاش در این زمینه باشد. حماس تهدید به شعله ور ساختن آتش انقلاب کرد و ترکیه گفت روابط خویش را با اسرائیل قطع می کند. رهبران دیگر کشورهای عرب نیز پیشتر به پرزیدنت ترامپ هشدار داده بودند. پلیس اسرائیل نیز در آماده باش کامل به سر می برد و احتمال آن می رود که روز جمعه در جریان نماز جماعت آشوب هایی رخ دهد.

رئیس جمهوری ایالات متحده در نطق خود توضیح داد که همه وزارتخانه ها و ادارات و موسسات دولتی اسرائیل دراورشلیم قرار دارد و خود وی هنگام دیدار از اسرائیل، در اورشلیم با سران کشور ملاقات کرده است و هر گروه رسمی آمریکایی که به اسرائیل می آید، در اورشلیم با مقامات این کشور دیدار می کند.

پرزیدنت ترامپ به جریانات تاریخی این امر نیز اشاره کرد و گفت که اورشلیم در طول تاریخ همیشه مرکز سیاسی و معنوی یهودیان بوده است.

https://youtu.be/OAKxZeFc8Jk

او گفت که دستور داده ترتیب انتقال سفارتخانه به اورشلیم داده شود. ولی آگاهان گفتند که این وعده فورا عملی نخواهد شد.

محافل آگاه توضیح دادند که سفارت آمریکا در تل آویو در یک ساختمان بسیار بزرگ قرار دارد و تعداد کارمندان آن از یک هزار نفر فراتر می رود و باید در اورشلیم محلی را یافت که برای این هدف مناسب باشد و ترتیب انتقال کارمندان نیز کار ساده ای نخواهد بود.

پرزیدنت ترامپ گفت اکنون بیست سال است که همه روسای جمهوری ایالات متحده وعده داده بودند که سفارتخانه را به اورشلیم منتقل سازند و هیچ یک به وعده خود عمل نکرد. ولی او همیشه مرد عمل بوده و اکنون می خواهد به این وعده انتخاباتی خود جامه عمل بپوشاند.

کارشناسان امور ایالات متحده گفتند که عملی ساختن این وعده، یک علت داخلی آمریکایی نیز دارد و آن لزوم ادامه برخورداری پرزیدنت ترامپ از حمایت مسیحیان مذهبی و به ویژه مسیحیان انجیلی می باشد که به اورشلیم توجه بسیار دارند و اکثر آن ها در انتخابات ریاست چمهوری به ترامپ رای دادند و پیروزی او را تضمین کردند.

برخی اسرائیلیان گفتند که ملت این کشور خدمت پرزیدنت ترامپ را فراموش نخواهد کرد. آن ها گفتند که پرزیدنت هاری ترومن رئیس جمهوری ایالات متحده در هفتاد سال پیش نخستین رهبر جهانی بود که اسرائیل نوپا را به رسمیت شناخت و اکنون پرزیدنت ترامپ نخستین رهبری است که اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل می پذیرد.

رهبران بسیاری از کشورهای جهان و از جمله رهبران ممالک اورپایی به پرزیدنت ترامپ توصیه کرده بودند که از این اقدام خود داری ورزد. ولی رئیس جمهوری ایالات متحده گفت که او یک فرد جدی است و به وعده ای که در جریان انتخابات داده عمل می کند.

در اسرائیل تهدیدهای بیان شده از جانب پرزیدنت رجب طیب اردوغان در مورد قطع مناسبات سیاسی با اسرائیل جدی گرفته نشد. مقامات اسرائیلی گفتند: با آن که ترکیه سال گذشته با اسرائیل آشتی کرد، ولی روابط هرگز به گرمی سابق بازنگشت و اردوغان همچنان به حملات لفظی علیه اسرائیل ادامه می دهد و از گروه تروریستی حماس حمایت می کند.

در اورشلیم، امشب (چهارشنبه) پلیس در بخش عرب نشین شهر مستقر شده بود تا از بروز حوادث احتمالی جلوگیری کند. ولی اتفاق سوئی رخ ندادو شاید علت آن بارانی بود که پس از نطق پرزیدنت ترامپ، در اورشلیم می بارید و هوا سرد بود.

این احتمال می رود که روز جمعه، در پایان نماز جماعت در مسجد الاقصی گروه های فلسطینی بخواهند به تظاهرات و آشوب دست بزنند. ولی پلیس اسرائیل می گوید که برای رویارویی با این وقایع آمادگی کامل دارد.

این احتمال نیز مطرح شده که ممکن است گروه های افراطی فلسطینی قصد عملیات آدم کشی داشته باشند. پلیس اسرائیل در این مورد نیز تدابیری انجام داده، گرچه، هرگز نمی توان از بروز این گونه وقایع به طور کامل جلوگیری کرد.

یک دیدگاه

  1. מזרח=میزراح=شرق=اورشلیم=اسرائیل

    اورشلیم شرقی و اورشلیم غربی در تمامیت در خط و زبان عبری خوانده می شود و هم شرقی و هم غربی در کلمه موسی در تمامیت خوانده شده است

Comments are closed.