پرزیدنت ریولین در نخستین دیدار خود در واشنگتن: «با پرزیدنت بایدن درباره جنایتکاری به نام رئیسی گفتگو می‌کنم»

رئیس جمهوری اسرائیل، پرزیدنت رووین ریولین، که قرار است امشب (دوشنبه) در کاخ سفید با پرزیدنت بایدن دیدار داشته باشد، در ملافات شب گذشته با سران جوامع یهودی ایالات متحده، از جمله به انتخابات ریاست جمهوری در حکومت اسلامی ایران پرداخت و از جمله گفت: «گزینش یک ستمگر به عنوان رئیس جمهوری رژیم ایران، فردی که دستان او به خون هزاران نفر آلوده است، می‌تواند نشانه‌ای از ادامه خطرات حکومتی در منطقه باشد که اسرائیل را به نابودی تهدید می کند و امنیت کشورهای منطقه و صلح جهانی را به شدت به خطر انداخته است.»
پرزیدنت ریولین گفت که این، یکی از موضوع‌ هایی است که در دیدار امشب (دوشنبه) با پرزیدنت بایدن در کاخ سفید در میان خواهد گذاشت.

پرزیدنت بایدن ماه گذشته از رئیس جمهوری اسرائیل دعوت کرده بود که پیش از پایان دوران هفت ساله ریاست جمهوری خود، به واشنگتن سفر کند و میهمان او در کاخ سفید باشد.

با وجود آنکه رئیس جمهور در اسرائیل، یک شخصیت غیرسیاسی محسوب می‌شود، پرزیدنت ریولین قصد دارد در دیدار با پرزیدنت بایدن، یک بار دیگر رویکردهای اصولی اسرائیل را در مورد رژیم ایران و مسائل دیگری که  به اسرائیل مربوط می‌شود، در میان گذارد.

این نخستین بار خواهد بود که یک مقام ارشد اسرائیلی، این مواضع را به طور مستقیم با رئیس جمهوری ایالات متحده مطرح می‌سازد.

البته پرزیدنت بایدن، پیرامون همین موضوعات، دو بار به صورت تلفنی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر پیشین و یک بار با نفتالی بنت نخست وزیر جدید گفتگو کرده است. ولی پرزیدنت ریولین، در دیدار رو در رو  در کاخ سفید، فرصت بهتری برای تشریح دیدگاه های اسرائیل خواهد داشت.

این واقعیت که رئیس جمهوری اسرائیل لازم دانست در دیدار با سران نهادهای یهودی در ایالات متحده، از ماهیت جنایتکارانه رئیس جمهوری جدید ایران سخن گوید، به ویژه این که گفت این موضوع را با پرزیدنت بایدن نیز در میان خواهد گذاشت، نشان از اهمیتی دارد که اسرائیل برای این موضوع قائل است و آن را دلیلی بر خوی تجاوزگرانه رژیم تلقی می کند.

پرزیدنت ریولین پیش از آن که رهسپار ایالات متحده گردد، در حساب توییتری خود نوشته بود که دعوت از جانب پرزیدنت بایدن، یکی دیگر از نشانه‌های دوستی و همکاری عمیقی است که بین دو ملت وجود دارد و می‌تواند برای پیشرد آرامش در خاورمیانه و همچنین گسترش روابط دو جانبه بسیار موثر باشد.