پس از یک شبانه روز حملات راکتی از غزه و بمباران هدف های تروریستی، آرامش برقرار شد، ولی آزمون اصلی امروز است

تصویر ساختمان چند طبقه که هدف قرار گرفت و ویرانه های آن بعد از حمله موشکی

پس از یک شبانه روز حملات راکتی و خمپاره ای از غزه به سوی شهرک ها و آبادی های اسرائیلی در نزدیکی خط مرزی، در ساعات پیش از ظهر امروز (آدینه) سکوت و آرامش نسبی برقرار بود. ولی آزمون اصلی از ساعات بعد از ظهر و پایان نماز جمعه خواهد بود که انتظار می رود حماس دوباره در خط مرزی آشوب به پا سازد.

در ظرف شبانه روز گذشته، حماس و دیگر سازمان های ترور فلسطینی، از داخل نوار غزه بیش از دویست راکت و خمپاره به سوی آبادی های اسرائیلی شلیک کردند که بیشرین شمار از آن ها در زمین های باز سقوط کرد. ولی چند فروند در نواحی مسکونی فرود آمد و به چند ساختمان خسارت رساند و حدود سی نفر را زخمی ساخت که اکثر جراحات سطحی بود.

بیشترین شمار آسیب دیدگان در طرف اسرائیلی، افرادی بودند که به شوک عصبی دچار شدند و چند تن نی از ترکش خمپاره ها آسیب دیدند. یک بانوی جوان تایلندی که در یک کارگاه کشاورزی مشغول کار بود به شدت زخمی شد و در بیمارستان درگذشت.

در تمام ساعات نبرد که از دو شب پیش آغاز شد و تا شب گذشته ادامه یافت، نیروی هوایی اسرائیل به بمباران هدف های نظامی در غزه ادامه داد. کارشناسان نظامی می گویند که در این بمباران ها به زیربنای تسلیحاتی و تعرضی حماس خسارات سنگینی وارد آمد و از جمله چند کارگاه اسلحه سازی نابود شد.

یکی از رویدادهای وخیم نبرد در روز گذشته، شلیک موشک از غزه به سوی شهر بئرشبع بود که در زمین باز منفجر شد و آسیب جانی و یا زیان مالی به دنبال نداشت. بئرشبع چهارمین شهر بزرگ اسرائیل است که در فاصله چهل کیلومتری از مرز غزه قرار دارد. این شهر چهار سال پیش نیز هنگامی که عملیات جنگی اسرائیل در خاک غزه، با نام “صخره استوار” جریان داشت هدف یک موشک قرار گرفت.

اسرائیل حمله به شهرهای بزرگ را با وخامت زیاد تلقی می کند و از این رو اعلام شد که نیروی هوایی اسرائیل قصد دارد یک ساختمان چند طبقه را در شهر غزه ویران سازد.

از آن جا که اسرائیل نمی خواهد به جان غیرنظامیان در غزه آسیب برسد، خبر این حمله را یک ساعت پیش از اجرای آن اعلام کرد تا ساکنان بتوانند از آن جا دور شوند.

موشک های اسرائیلی از فاصله چندین کیلومتری، این ساختمان را به شیوه ای با خاک یکسان کردند که به ساختمان های اطراف آسیبی وارد نشد. آگاهان گفتند که ارتش اسرائیل دارای موشک های بسیار دقیقی است که میتواند پنجره یک ساختمان چندین طبقه را هدف بگیرد و آپارتمانی را ویران سازد – بی آن که به بقیه ساختمان آسیبی برسد.

کابینه محدود سیاسی – امنیتی شامگاه روز گذشته ساعات متمادی به بررسی اوضاع در غزه پرداخت و امکانات مختلف را بررسی کرد. ولی تصمیمی را علنی نساخت.

شماری از سیاستمداران اسرائیلی از دولت خواستار شده اند که در این فرصت به غزه حمله کند و بساط حماس و دیگر سازمان های ترور را برچیند و به اسارت حدود دو میلیون نفر فلسطینی به دست حماس و دیگر سازمان های ترور پایان دهد. ولی وزیر دفاع و نخست وزیر اسرائیل، به احتمال زیاد، انجام چنین حمله ای را در شرایط کنونی به صلاح کشور نمی دانند.

اویگدور لیبرمن رهبر حزب ییسرائیل بیتینو و وزیر دفاع کنونی، پیش از آن که به این سمت برگزیده شود، بارها گفته بود که اگر برخورد نظامی تازه ای رخ دهد، اسرائیل باید حماس را از غزه ریشه کن کند. ولی از هنگامی که او سمت وزیر دفاع را پذیرفته، با احتیاط زیاد سخن می گوید. لیبرمن در ماه های اخیر بارها گفته است که تصمیمات نظامی با سنجیدگی و خویشتنداری اتخاذ می شود.

در یک نظرسنجی آمده است که ۶۴ درصد از پرسش شنوندگان، از سیاست دولت در برابر غزه ناخشنود هستند و شیوه قاطعانه تری را برای پایان بخشیدن به تعرضات تروریستی، مطالبه می کنند.

یک مقام نظامی گفت که اسرائیل با ویران کردن یک ساختمان چند طبقه، تنها یک هزارم از توانایی های دفاعی خود را به حماس نشان داده و آن را یک هشدار تلقی می کند و اگر حماس به تعرض ادامه دهد، ضربات کوبنده تری متحمل خواهد شد.

شماری از سرکردگان حماس گفتند که اسرائیل و حماس برای برقراری آتش بس به توافق رسیده اند. ولی مقامات اسرائیلی حاضر نشدند تائید کنند که چنین توافقی صورت گرفته است. آن ها تنها گفتند: «آرامش، با آرامش پاسخ داده خواهد شد».

در حالی که بسیاری از کشورهای جهان در برابر تعرضات تروریستی از غزه به خاک اسرائیل و نواحی مسکونی آن سکوت کردند، ایالات متحده و فرانسه تنها کشورهایی بودند که در نکوهش حماس و دیگر سازمان های ترور در غزه بیانیه انتشار دادند و حملات راکتی و خمپاره ای به سوی نواحی مسکونی در اسرائیل را محکوم دانستند.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در یک کنفرانس مطبوعاتی از جمله گفت که درگیری های نظامی در غزه موجب نگرانی بسیار است و در همان حال، ما پرتاب راکت و خمپاره از داخل غزه علیه نواحی مسکونی در اسرائیل را امری نکوهیده دانسته و آن را محکوم می کنیم. او گفت که ایالات متحده خواهان پایان بخشیدن به خشونت  ویرانگر است

او گفت که ایالات متحده رویدادهای منطقه را از نزدیک دنبال می کند و تاکید دارد که اسرائیل از حق دفاع از خویش برخوردار است و حق دارد در برابر تعرضات به اقدامات دفاعی لازم دست بزند.

ساعتی پیش از این سخنان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، وزارت خارجه فرانسه بیانیه ای انتشار داد که در آن حق اسرائیل را در دفاع از خود در برابر تهاجمات از غزه، مورد تائید قرار داده است. در این بیانیه آمده است که دولت فرانسه از به وقوع پیوستن این عملیات خشونت آمیز ابراز تاسف بسیار می کند و از طرفین می خواهد که از آسیب رساندن به شهروندان و افراد غیرنظامی خودداری ورزند.

رسانه های حکومت اسلامی ایران در گزارش های خود، عملیات تعرضی حماس و جهاد اسلامی علیه اسرائیل را مورد تمجید قرار دادند و آن را “مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی” توصیف کردند.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل، دانی دانون، در یک پیام کتبی خطاب به دبیرکل سازمان ملل، از آن نهاد خواستار شد تعرضات تروریستی از نوار غزه به هدف کشتن شهروندان غیرنظامی در اسرائیل را محکوم بداند. سازمان ملل تا کنون بارها علیه اسرائیل و حق دفاع این کشور، بیانیه هایی را به تصویب رسانده است.

یک دیدگاه

  1. هرچند که من دولت فعلی اسرائیل را تندرو میدانم (که شاید در شرایط فعلی خاورمیانه لازم است)؛ اما باید اعتراف کنم که اینبار میتوان به دولت اسرائیل در پاسخ هوشمندانه به فتنه گری جمهوری اسلامی در غزه نمره قبولی داد.

Comments are closed.