پمپئو : اروپا نیز باید اقدام ظالمانه رژیم ایران در اعدام محمد ثلاث را محکوم کند

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا با بیرحمانه و ناعادلانه خواندن حکم اعدام محمد ثلاث از متحدان آمریکا در سراسر جهان خواست این اقدام حکومت ایران را محکوم کنند.

دادستانی تهران صبح دوشنبه اعلام کرد حکم اعدام محمد ثلاث ۵۱ ساله اجرا شده است. آقای ثلاث متهم بود ۳ مامور پلیس را در جریان درگیری با دراویش زیر گرفته است.اما وکیل او تاکید داشت او بیگناه است و سازمان عفو بین الملل نیز گفته بود اعدام او عدالت را قربانی می‌کند.

وزیر امور خارجه آمریکا در توئیتر خود نوشته است:از همه متحدن و همپیمانانمان می خواهیم تا در محکوم کردن اعدام بی‌رحمانه و نا عادلانه ثلاث به ما بپیوندند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه ‌ای تاکید کرده است:ما از همه مقامات ایرانی میخواهیم تا صد‌ها درویش را که بخاطر عقایدشان در زندان به سر میبرند از جمله رهبرشان دکتر نور علی تابنده ۹۱ ساله که دست کم برای ۴ ماه گذشته تحت بازداشت خانگی است و نیازمند مراقبت پزشکی فوری می‌باشد را آزاد کنند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید می‌کند “مردم ایران شایسته حکومت قانون، زمام دارانی شفاف و مسولیت پذیر و احترام به حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین هستند و نه مجازات‌های بی‌رحمانه که همواره با ماهیت این رژیم آمیخته شده است.”

تجمع اعتراضی دراویش گنابادی در اطراف خانه  نورعلی تابنده قطب این گروه درمحدوده خیابان پاسداران تهران در ۳۰ بهمن ماه سال گذشته با دخالت نیروهای امنیتی و لباس شخصی‌ها به خشونت کشیده شد و محمد ثلاث در دادگاه به اتهام زیر گرفتن ۳ مامور پلیس با اتوبوس به ۳ بار قصاص محکوم شد.

این در حالیست که در یک فایل صوتی که منتسب به محمد ثلاث می‌باشد وی تاکید کرده که راننده این اتوبوس نبوده و به دلیل چند ساعت شکنجه در کلانتری به این موضوع اعتراف کرده است. در همین زمینه وکیل محمد ثلاث روز یکشنبه در توئیتر خود خطاب به دادستان تهران نوشته بود که من با سابقه سال‌ها وکالت ضمانت می‌کنم او بی‌گناه است و عدله‌ی غیر قابل انکاری دارم که بی‌گناهی او را ثابت می‌کند پس دلیل این عجله و ظلم چیست؟ زینب طاهری افزوده بود:دستگاه قضایی ایران قصد ندارد سخنان او درباره بی‌گناهی محمد ثلاث را بشنود و به همین دلیل از مردم ایران و جهان و مقامات بین المللی کمک فوری می طلبد. سازمان عفو بینن ملل نیز ساعاتی پیش از اعدام این درویش گنابادی از مقام‌های ایرانی خواسته بود که روند اعدام را متوقف کنند.