پژوهش علمی در اسرائیل: تزریق دوز سوم در جلوگیری از ابتلا و کاهش مرگ و میر تاثیر قاطع دارد

نتایج یک پژوهش گسترده علمی که در اسراییل با کمک دانشگاه هاروارد انجام گرفته نشان می دهد که تزریق دوز سوم واکسن ضد کورونا به بزرگسالان بسیار مفید و موثر است و در بیش از نواد درصد از موارد، در آن ها مصونیت کامل ایجاد می کند.

در مقاله علمی پژوهشگران اسرائیلی که در نشریه علمی “لانست” انتشار یافته بر اساس بیش از یک میلیون مورد تزریق دوز سوم، آمده است که این اقدام بسیار مفید و نجات بخش بوده و توصیه شده که همه افراد بالغ در هر گروه سنی آن را دریافت کنند.

این تحقیق مهم علمی در حالی انتشار می یابد که در داخل گروه بسیار کوچکی، نه تنها با تزریق واکسن به شدت مخالفت می ورزند و بر این گمان هستند که نتایج آن ممکن است فاجعه بار باشد، بلکه در هفته های اخیر تهدیداتی علیه مسئولان امور پزشکی کشور شنیده شده، در حدی که برای یک یا چند تن از آنان محافظ شخصی تعیین شده است.

در حالی که دیده شده درصد معینی از افرادی که دو دوز را دریافت کرده اند ممکن است به کورونا مبتلا شوند، پژوهش اسرائیلی نشان می دهد که ۹۳ درصد از آنهایی که دوز سوم را دریافت کرده اند از ابتلا به طور کامل مصون شده اند و اگر هم مبتلا گردیده اند، مراحل بیماری آنان بسیار سبک و جزیی بوده است.

به موجب این آمار پزشکی که در ظرف چندین ماه توسط صندوق بیمه بیماری موسوم به “کلالیت” در اسرائیل صورت گرفته، شمار مرگ و میر در میان دریافت کنندگان دوز سوم ۸۳ درصد کمتر بوده است.

این آمار براساس داده های پزشکی بیش از هفتصد هزار نفر از اعضای این صندوق بیمه بیماری تهیه شده است.

قرار است “ستاد مدیریت کورونا” در اسرائیل، فردا (یکشنبه) تشکیل جلسه دهد تا پیرامون تزریق واکسن به گروه سنی بین پنج تا یازده سال تصمیم بگیرد. در صورت موافق بودن کارشناسان این ستاد و انجام واکسیناسیون کودکان، مدارس اسرائیل به صورت کامل بازگشایی خواهد شد.

موافقان این اقدام می گویند که با تکمیل تزریق به این گروه سنی، با قاطعیت می توان گفت که اسرائیل خطر فاجعه بار کورونا را تا حدی زیادی پشت سر گذاشته است.

در حال حاضر، والدین دانش آموزان وظیفه دارند پیش از آن که فرزند خود را به سر کلاس بفرستند، از او آزمایش کورونا بکنند. همچنین بسیاری از مدارس هنوز به صورت کامل بازگشایی نشده است.

کمپانی فایزر اعلام کرده بود که آزمایش های بالینی گسترده نشان می دهد که واکسن را می توان به گروه سنی بین پنج تا یازده ساله نیز بدون نگرانی تزریق کرد و سازمان غذا و داروی آمریکا (افس دی ای) چند روز پیش این نتایج را مورد تایید قرار داد.

واکسن برای این گروه از کودکان در دوز کمتری خواهد بود و دوز دوم در مدتی کوتاه تر از موارد بزرگسالان تزریق خواهد شد.

اف دی ای اعلام کرده که واکسن برای این گروه سنی، بالاتر از نود درصد کارساز است و تزریق آن توصیه می شود.