چرا دولت ایالات متحده تصمیم گرفت کمک نقدی به فلسطینیان را به حال تعلیق در آورد؟

دولت پرزیدنت ترامپ می گوید که پول های پرداختی به سازمان یاری رسانی به پناهندگان فلسطینی به مصرف واقعی نمی رسد و فلسطینیان به جای قدردانی، بی احترامی می کنند. این سخنان اشاره ای به نطق محمود عباس بود که هفته پیش رئیس جمهوری ایالات متحده را “خانه خراب” توصیف کرد و اعلام داشت که فلسطینی ها حاضر به پذیرفتن ادامه میانجیگری ایالات متحده نیستند.

بنیامین نتانیاهو در پاسخ به این اظهارات رهبر حکومت خودگردان فلسطینی گفت: آن کس که میانجیگری اسرائیل را رد می کند، خواهان رسیدن به صلح نیستو

در گزارش های پیشین آمده بود که به دستور پرزیدنت ترامپ ۶۵ میلیون دلار از کمک سالیانه ایالات متحده به نهاد یاری رسانی به فلسطینی ها به حال تعلیق در می آید تا دولت آمریکا بتواند بررسی کند که این پول ها کجا می رود و به چه مصرفی می رسد.

مقامات اسرائیلی می گویند که بودجه کلان سازمان ملل برای کمک به افرادی که “پناهندگان فلسطینی” نامیده می شوند، به طور غیرمستقیم شیوه ای برای کمک به سازمان های ترور فلسطینی برای کشتار مردمان اسرائیل است.

با این همه، اسرائیل از ایالات متحده درخواست کرده که قطع کمک فوری نباشد، بلکه به صورت تدریجی انجام شود تا بر مضیقه زندگی فلسطینیان بیش از این افزوده نشود.

تلویزیون فارسی “صدای آمریکا” گزارش مشروحی در این باره انتشار داد و علل تصمیم ایالات متحده را به تفصیل بر شمرد. در بخشی از گزارش صدای آمریکا چنین آمده است:

اقدام پرزیدنت دونالد ترامپ در تعلیق ۶۵ میلیون دلار از کمک سالیانه به آژانس یاری رسانی به پناهندگان فلسطینی (موسوم به “اونرا”  UNWRA)، گرچه از جانب سران فلسطینی و برخی سیاستمداران عربی با خشم و ناخرسندی روبرو شد، ولی نزدیکان رئیس جمهوری ایالات متحده توضیح دادند که این تصمیم بخشی از قول های پرزیدنت ترامپ به مردم آمریکا در مبارزات انتخاباتی بوده و در ضمن گامی است که باید فلسطینی ها را تشویق کند به روند صلح روی آورند و از ایجاد تنفر و ستیز دوری جویند

دولت اسرائیل از سال ها پیش این استدلال را مطرح ساخته بود که بخش قابل توجهی از پولی که در اختیار حکومت خودگردان فلسطینی قرار می گیرد و بخشی از آن به غزه فرستاده می شود، در واقع به دست سازمان های ترور می رسد و به تلاش صلح لطمه می زند.

وزارت خارجه اسرائیل نیز در نشریات خود نوشت که پس از جنگ جهانی دوم ۵۵ میلیون نفر آواره شدند، در جنگ هند و پاکستان ۵ میلیون نفر بی خانمان گردیدند و میلیون ها نفر نیز در جنگ های بین کشورهای دیگر خانه و کاشانه خود را از دست دادند، ولی همه آنان اسکان یافتند – و این در حالی که ۷۰ سال از پایان جنگ اعراب و اسرائیل می گذرد و هنوز پناهندگان فلسطینی اسکان نیافته اند.

منابع سیاسی عربی می گویند که به تعلیق در آوردن نیمی از کمک مالی ایالات متحده موجب کاهش خدمات انسان دوستانه به فلسطینی ها می شود و هیچ مساله ای را حل نخواهد کرد و نخواهد توانست به پیشبرد صلح فلسطینی – اسرائیلی کمکی کند.

دولت پرزیدنت ترامپ “اونرا” را به سوء مدیریت متهم ساخته و در برخی موارد این سازمان متهم گردیده که تسلیم خواسته های حماس و دیگر سازمان های ترور شده است.