چگونه است که اسرائیل دارای شبکه بسیار قوی اطلاعاتی در داخل ایران شده است؟ پاسخ کارشناسان اسرائیلی

هلاکت محسن فخری زاده که حکومت ایران را تکان داد، در دو روز اخیر در رسانه های اسرائیلی نیز، در کنار معضل کورونا، مهمترین مساله روز می باشد. شماری از بازنشستگان موساد (سرویس امنیت خارجی اسرائیل) در مصاحبه هایی که با رسانه های داخلی انجام دادند، از این احتمال قوی سخن گفتند که این دستاورد بزرگ اطلاعاتی توسط عوامل وابسته به اسرائیل انجام شده است.

این احتمال که یک هیات اعزامی از اسرائیل برای انجام این سوء قصد به تهران فرستاده شده، کاملا منتفی به نظر می رسد و تقریبا همه کارشناسان ارزیابی کردند که اجرا کنندگان این نقشه، همگی ایرانیان و احتمالا ساکن تهران و اطراف آن بوده اند و محیط عملیاتی خود را به خوبی می دانستند.

برخی از مضاحبه شوندگان در رسانه های اسرائیلی، به هلاکت فرد شمار دو القاعده در تهران را یادآوری کردند و گفتند که این دو سوء قصد شباهت های بسیاری به هم دارد – با این تفاوت که عبدالله احمد عبدالله و ملقب به ابومحمد امصری، فاقد محافظ بود و اتومبیل او در حال گذر، در خیابان سلطنت آباد و یا خیابان پاسداران در شمال تهران هدف گلوله قرار گرفت و همراه با دخترش که بیوه حمزۀ بن لادن سرکرده معدوم القاعده بود از پای در آمد.

ولی محسن فخری زاده همراه با چند محافظ در خیابان ها تردد می کرد و از این نظر هلاکت او هنگام گذر از خیابان، کار ساده ای نبود.

کارشناسان اسرائیلی به تحسین از شیوه عملیاتی در این زمینه پرداختند و گفتند: لحظاتی پیش از این حمله، انفجاری در یک اتومبیل نیسان که در کنار بولوار پارک شده بود رخ داد تا توجه محافظان فخری زاده به آن سو متوجه گردد. در این هنگام بود که ضارب یا ضاربان راه را بر اتومبیل فخری زاده بستند و با پیاده شدن از اتومبیل خود، به اتومبیل او آتش گشودند. در این حمله، محافظان مسلح نتوانستند به ضارب یا ضاربان آسیبی برساند و آن ها به اتومبیل نزدیک شده و به سوی آن اتش گشودند و فخری زاده به شدت زخمی شد و در بیمارستان فوت کرد.

یک کارشناس امور امنیتی اسرائیل ابراز شگفتی کرد که چرا چنین شخصیتی اتومبیل ضد گلوله در اختیار نداشت و چگونه ممکن است که محافظان او به قتل برسند و نتوانند به ضارب یا ضاربان آسیبی برسانند.

بخش اطلاعات سپاه پاسداران روز گذشته (شنبه) ادعا کرده بود که فخری زاده در حافظت آن گروه قرار نداشته است – ولی آگاهان می گویند که این نیز یکی دیگر از دروغ های سپاه پاسداران برای توجیه شکست شرم آور خود می باشد.

اکثر کارشناسانی که در مصاحبه های رسانه ای در اسرائیل شرکت کردند، این ارزیابی را مورد تائید قرار دادند که اسرائیل از شبکه اطلاعاتی بسیار گسترده ای در داخل ایران برخوردار است.

این واقعیت در واکنش های امروز بسیاری از دست اندرکاران امور اطلاعاتی و سیاسی در داخل ایران و همچنین شمار زیادی از رسانه های داخل ایران مورد بحث قرار گرفته است.

یک کارشناس پیشین موساد (سرویس امنیت خارجی اسرائیل) این احتمال را مطرح ساخت که اسرائیل از همکاری های سازمان مجاهدین خلق در داخل ایران برخوردار است. او یادآوری کرد که در دوران شاه فقید، افرادی مانند مجاهدین و فدائیان چند افسر آمریکایی در ایران را ترور کردند و در این زمینه تجربه دارند. ولی معلوم نیست ارزیابی با استناد به وقاعی چهل و چند سال پیش، تا چه حد می تواند امروز معتبر باشد.

یک کارشناس دیگر اسرائیلی، ارزیابی کرد که در داخل حکومت افراد زیادی وجود دارند که با عملکرد رژیم مخالفند و آن را به زیان مردم ایران می دانند و برای خنثی کردن آن، با کشورهای مخالف رژیم داوطلبانه همکاری می کنند.

منشه امیر امروز (یکشنبه) در یک مصاحبه،  به زبان عبری، ارزیابی کرد که جوانان وابسته به خانواده های داغدار در ایران، که شمار آنان بسیار زیاد است، می کوشند به هر شیوه انتقام خون عزیزان خود را بگیرند.