کارشناسان آلمانی: حکومت ایران همچنان به برنامه های موشکی و اتمی ادامه می دهد

نمانمای بیرونی نیروگاه اتمی بوشهر

شماری از کارشناسان آلمانی بر این باورند که حکومت ایران همچنان مخفیانه به برنامه های اتمی خود ادامه می دهد و این ارزیابی که رژیم به برجام کاملا عمل می کند، نمی تواند درست باشد.

روزنامه آلمانی “تاگس اشپیگل” از قول شماری از کارشناسان امور که از آن ها نام نبرد، نوشت که اسناد افشا شده نشان می دهد که رژیم ایران هرگز از نیت خود برای رسیدن به بمب هسته ای صرفنظر نکرده و به فعالیت های مخفی در این زمینه ادامه می دهد.

این روزنامه آلمانی از قول آن کارشناسان نوشت که حکومت ایران در حال حاضر مشغول تکمیل دانش اتمی خویش است تا بتواند در آینده، هر چه سریعتر به بمب دست یابد.

قرار است در ساعات امروز (پنجشنبه) یک هیات از کارشناسان بلندپایه امور اتمی کشورهای اروپا به اسرائیل بیاید و آن اسنادی را که اسرائیل از ایران آورده، مورد بررسی دقیق قرار دهند. پیشتر گفته شده بود که به شمار زیادی مترجمین فارسی به انگلیسی نیاز است که بتوانند این اسناد را به انگلیسی ترجمه کنند.

تاگس اشپیگل از قول مقامات اطلاعاتی آلمان نیز نوشت که ماموران حکومت ایران همچنان می کوشند از شرکت های المانی که در امور اتمی تخصص دارند، وسائل و قطعاتی خریداری کنند که در ساخت بمب اتمی و تولید موشک به کار می رود.

حکومت ایران همچنین در تلاش برای خرید وسائل و قطعاتی است که بتواند در صنعت موشک سازی از آن ها استفاده کند.

هدف رژیم ایران ساخت موشک هایی است که بتوانند کلاهک اتمی حمل کنند. حکومت، در سال های اخیر میلیاردها دلار را مصروف رسیدن به این هدف کرده است.

این گزارش در حالی انتشار می یابد، که سران کشورهای اروپایی، افشاگری های نخست وزیر اسرائیل را با خونسردی تلقی کردند و گفتند که این افشاگری مربوط به دوران پیشابرجام است و دقیقا نشان می دهد که رسیدن به توافق برجام، چقدر مهم بوده و تا چه حد خطر اتمی شدن ایران را (دست کم برای چند سال) منتفی کرده است.

سران آلمان، فرانسه و بریتانیا در عین حال تائید کرده اند که برجام دارای نواقص عمده ای است که باید اصلاح شود. ولی بر این موضع پای می فشازند که همه اصلاحات باید در خارج از چارچوب برجام انجام گیرد و این توافق همچنان معبر باشد.