کارشناسان آمریکایی تقصیر اصلی بحران اقتصادی و نابسامانی را متوجه خود خامنه ای می دانند

در همان حال که جناح تندرو در حکومت ایران تلاش می کند دولت حسن روحانی  را سپر بلای خود قرار دهد و مسوولیت همه مشکلات اقتصادی ایران را به گردن او بیاندازد، شماری از تحلیلگران آمریکایی که با امور ایران آشنایی نزدیک دارند، بر این باورند که گناه اصلی فاجعه اقتصادی در ایران را باید به گردن علی خامنه ای گذاشت که با سیاست های ستیزه جویانه خود موجب گردید که پرزیدنت ترامپ از برجام خارج شود و با بازگردانیدن تحریم ها، مشکلات اقتصادی ایران دو چندان شود.

کارشناسان آمریکایی می گویند که بحران اقتصادی در ایران، صرف نظر از تاثیرات بازگردانیدن تحریم ها، دچار یک بیماری ساختاری است که از ماهیت حکومت ناشی می شود. آن ها در این زمینه دو مشکل اصلی را مطرح می سازند، که یکی بی کفایتی مسوولان رژیم در رشته مسوولیت های دولتی آنان می باشد و دیگری، فساد مالی گسترده ای که در همه رده های حکومتی وجود دارد و به علت سرکوب و اختناق، کسی جرای افشاگری آن را ندارد.

این کارشناسان می گویند که ظاهرا قوه قضائیه حکومت ایران کارزاری را برای مبارزه با فساد مالی آغاز کرده، ولی تنها دلالان ردیف وسط را هدف قرار داده که قصد بهره برداری از هرج و مرج اقتصادی و مدیریتی را داشته اند، و ظاهرا هیچ تخلف قانونی مرتکب نشده اند.

کارشناسان می گویند که آخوند صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه، که خود به سوء استفاده های کلان مالی متهم است، با این اقدام نمایشی، می خواهد افکار عمومی مردم ایران را از دزدان اصلی کشور که به غارت بیت المال ادامه می دهند منحرف سازد.

یک کارشناس آمریکایی از اندیشکده هادسُن به نام مایکل پریجِنت گفت که علی خامنه ای، حتی در دورانی که تحریم های برداشته شده بود، ذخایر مالی و درآمدهای کشور را عمدتا برای امور نظامی و تسلیحاتی و کمک به سازمان های ترور هزینه می کرد.

یک تحلیلگر دیگر آمریکایی به نام مَبتو برادسکی در مورد ریشه های بحران اقتصادی در ایران گفت که یکی از علل آن تسلط سپاه پاسداران بر بخش های مهمی از اقتصاد ایران است.

یک کارشناسان دیگر آمریکایی به نام جیمز فِلیس گفت که سوء مدیریت در اداره کردن امور ایران، یکی از ریشه های عمده بحران اقتصادی است که مسوولیت های بزرگ به عهده افرادی نهاده شده که هیچ دانش و تجربه ای برای اداره کردن امور ندارند.

کارشناسان آمریکایی بحران آب در ایران را نیز یک نمونه دیگر از سوء مدیریت ها دانستند و گفتند که اگر مسوولان رژیم در حوزوه مسوولیت خود تجربه ای داشتند، هرگز کمبود آب نمی بایست به این درجه از بحران برسد.

گفتنی است که کمبود باران در منطقه، مشکلات بزرگی در تامین آب ایجاد کرده، ولی اسرائیل از جمله کشورهایی است که با یک مدیریت صحیح و حرفه ای، توانسته است فشار این مشکل را به حداقل تنزل دهد.