کارشناسان نظامی: حضور پدافندی رژیم ایران در سوریه قدرتمندتر شده و اسرائیل باید شیوه را تغییر دهد

در همان حال که یکی از بزرگترین رزمایش های هوایی سالیانه در اسرائیل با شرکت واحدهایی از نیروهای هوایی شش کشور دیگر جریان دارد، کارشناسان امور نظامی گفتند که با توجه به تقویت سیستم دفاع ضد هوایی در سوریه، که سپاه پاسداران در انجام آن نقش اساسی دارد، اسرائیل نیز باید در شیوه حملات خود به مواضع جنگی سپاه قدس و ارتش سوریه تغییرات لازم را بدهد.

تر توضیح این ارزیابی گفته شده که تا کنون حمله به مواضع سپاه قدس و مراکز عملیاتی ارتش سوریه در خاک آن کشور، معمولا یک یا دو فروند جنگنده اسرائیلی، و در مواردی نادر حتی سه یا چهار فروند بوده، ولی اکنون با بکار افتادن سیستم های موثرتر دفاع ضد هوایی، باید این شیوه تغییر یابد و حمله، با شمار بیشتری پرنده نظامی و بکارگیری تجهیزات پیشرفته تر ارتشی صورت گیرد.

در این هفته، رسانه های اسرائیلی فاش ساختند که حدود دو سال پیش، هنگامی که جنگنده های اسرائیلی بر فراز خاک سوریه مشغول عملیات بودند، از سیستم پدافند هوایی که سپاه قدس در سوریه مستقر کرده است، موشکی شلیک شد که ادامه عملیات جنگنده اسرائیلی را به خطر انداخت.

البته هواپیما توانست بدون آسیب به ماموریت خود ادامه دهد و همچنین آن سامانه ضد هوایی چند دقیقه دیگر نابود شد. ولی چنین بر می آید که بر کیفیت دفاع ضد هوایی در ارتش سوریه افزوده شده و این امر ایجاب می کند که اسرائیل نیز سیسمت عملیاتی خود را با آن منطبق سازد.

آگاهان نظامی گفتند که در ماه های اخیر، جنگنده های اسرائیلی برای به اشتباه انداختن پدافند مستقر در سوریه، حملات خود را از جهت معکوس، یعنی از نقطه تلاقی مرزی بین اردن  و عراق  به داخل سوریه انجام دادند. در گذشته این حملات از حریم هوایی لبنان، یعنی از غرب به شرق انجام می گرفت.

از این گزارش چنین بر می آید که علیرغم تلاش چند ساله اسرائیل برای جلوگیری از استقرار همیشگی سپاه پاسداران در سوریه، تلاش های حکومت ایران در این زمینه متوقف نشده و تقریبا با همان روند پیشین ادامه دارد و این در حالی که توان مالی رژیم نیز برای ادامه عملیات خارج از کشور بسیار کاهش یافته است.

در دیدار هفته پیش نخست وزیر اسرائیل با رهبر روسیه، طرفین موافقت کردند که برای تقویت هماهنگی عملیاتی در خاک سوریه، نهادی که برای این منظور برپا شده تقویت یابد. روسیه به طور اصولی با ادامه ضربات اسرائیل بر مواضع سپاه قدس و گروه های وابسته به آن در سوریه مخالفتی ندارد، و حتی آن را به سود خود می داند – ولی شرط اساسی آن است که در این عملیات، به نیروهای روسی مستقر در سوریه آسیبی وارد نشود.

رژیم ایران هرگز حضور نظامیان فعال خود در سوریه را تایید نکرده و آنان را “مستشاران نظامی” می نامد که ظاهرا در عملیات جنگی نقش فعالی ندارند. این ترفند برای رژیم ایران به هدف آن است که خود، به طور مستقیم با ارتش اسرائیل وارد رویارویی نشود، زیرا در شرایط کنونی به شدت از پیامدهای آن بیم دارد.