کره جنوبی خرید نفت ایران را متوقف کرد

خبرگزاری رویترز در گزارشی که دیروز جمعه منتشر شد می گوید:کره جنوبی سومین مشتری بزرگ آسیایی  نفت ایران خرید نفت از ایران را در ماه جاری متوقف کرده است.

سه منبع آگاه، روز جمعه به خبرگزاری رویترز گفتند: کره جنوبی برای ماه ژوئیه، نفت و میعانات گازی از ایران را خریداری نخواهد کرد. محموله های نفت ایران بعد از یک ماه به مقصد کشورهای مشتری آسیایی می‌رسد. بدین ترتیب ماه آینده کره جنوبی هیچ نفتی از ایران خریداری  نخواهد کرد.

با این حساب، کره جنوبی نخستین کشوری خواهد بود که خواسته دولت ترامپ برای به صفر رساندن خرید نفت از ایران را اجابت میکند. یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت “کشورهای خریدار نفت ایران، از آغاز ماه نوامبر و از سرگیری تحریم های آمریکا علیه تهران، باید تمام واردات خود را از این کشور را متوقف کنند”.

هنوز گزارش جزئیات صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی در ماه گذشته منتشر نشده است،  اما کره جنوبی در پنج ماه اول سال جاری روزانه نزدیک به ۲۹۶ هزار بشکه نفت از ایران خریداری و بعد از چین و هند بزرگترین مشتری آسیایی نفت ایران بوده است.

کل صادرات نفت ایران به چین، هند، کره جنوبی و ژاپن در ۵ ماه سال جاری روزانه نزدیک به ۱.۷ میلیون بشکه نفت در روز بوده است.

کره جنوبی و ژاپن می‌کوشند معافیتی از آمریکا برای خرید نفت از ایران دریافت کنند، ولی هیچ معلوم نیست آمریکا با چنین معافیتی موافقت کند.

دولت چین نیز از جمهوری اسلامی که تهدید به بستن تنگه هرمز کرده است، گله‌مند شده است.

تنگه هرمز

در گذشته ۷۳ درصد از نفت مورد نیاز جهان از این تنگه می‌گذشت، ولی به تدریج با کشف منابع جدید نفت در دیگر نقاط جهان از اهمیت آن تا حدی کاسته شد و به ۱۹ درصد رسید.

ولی تنگه هرمز همچنان تنگه‌ای با اهمیت است و شاید این خبر که امکان بسته شدن تنگه هرمز وجود دارد، سبب هشدار بانک دولتی آمریکایی گردید که گفت: با تحریم نفت ایران قیمت این فرآورده به ۱۲۰ دلار هم خواهد رسید.

 

یک دیدگاه

  1. کره جنوبی خرید نفت از ایران را قطع کرد،

    رهبر معظم انقلاب،
    علت اصلی امتناع کشورها از تجارت با ما سخنان شماست که فرمودید:
    با دولت فعلی آمریکا مذاکره نمی کنیم،
    و به آنان اطمینان دادید که تحریمهای کمرشکن آقای ترامپ را به مدت حداقل بیش از دو سال و حداکثر شش سال دیگر که ایشان رئیس دولت آمریکاست پذیرفته اید و هیچ امید بهبودی برای تجار خارجی باقی نگذاشتید،
    سرور گرامی،
    تحریمها باعث سختی معیشت می شود، بعید نیست شورش داخلی به راه افتد و کشور را نابود سازد،
    شایسته است دستور دهید هرچه زودتر:
    ۱- برای رفع تهدیدات خارجی با آقای ترامپ مذاکره گردد،
    ۲- جهت حل مشکلات داخلی حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی به رسمیت شناخته شود،
    با تشکر از توجه شما،

Comments are closed.