کرونا؛ سیستان «سیاه» شد، تهران«قرمز»

به گزارش روزنامه آرمان ملی، در شرایطی که تا پریروز پنج شنبه، ۶۳ شهر در وضعیت قرمز قرار داشتند و دو ماه قبل هیچ شهر ایران در شرایط قرمز قرار نداشت، روز گذشته اعلام شد که «تهران به همراه ۹۱ شهرستان دیگر در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند» بر اساس گزارش نرم‌افزار ماسک، ۹۲ شهرستان قرمز، ۱۸۳ شهرستان نارنجی، ۱۷۳ شهرستان زرد و تعداد شهر‌های آبی صفر است.
در این میان وضعیــت دو استان سیستــان و بلوچستان و زاهدان حادتر از بقیه شهرها گزارش شده است. وضعیت دومین استان پهناور به حدی وخیم گزارش شده که ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت راهی این استان شده و سیستان و بلوچستان را قرنطینه کرده‌اند. همچنین در شرایطی مسئولان مردم را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی دعوت می‌کنند که در بسیاری مناطق مردم آب شرب هم در خانه ندارند.

یکی از کاربران زاهدانی در توئیتی اعلام کرده « در خانه بمانیم؟ باشه. فقط در جریان باشید که ما حتی آب شرب را هم باید از بیرون بخریم. آب لوله‌کشی حاشیه شهر شوره و آب اصطلاحا شیرین بقیه جاها قابل نوشیدن نیست. یا باید دستگاه تصفیه آب داشت یا آب را از مغازه‌ها خرید.» همچنین به گفته فعالان اجتماعی، در نبود کارهای دولتی و کارخانه‌جات، بسیاری از مردم در استان سیستان و بلوچستان با کارهایی چون دستفروشی، میوه‌فروشی کنار جاده و خیابان ارتزاق می‌کنند و تعطیل شدن کارشان با توجه به نداشتن هیچ پشتیبانی مالی امکان پذیر نیست.