گروه های وابسته به حکومت ایران که در انتخابات عراق تضعیف شده اند، به اعتراض و کارشکنی پرداخته اند

گروه های وابسته به حکومت اسلامی ایران در عراق، که به دنبال ادامه شمارش آراء در انتخابات این هفته، احساس می کنند که حدود یک سوم از طرفداران خود را از دست داده اند، اکنون ادعای جعل و دستکاری در انتخابات را مطرح می سازند و اعلام می دارند که این نتایج را قبول ندارند و با آن مبارزه خواهند کرد.

این تهدیدها از جانب نهادی عنوان شده که همه گروه های شیعه تحت حمایت رژیم ایران را در بر می گیرد.

روز گذشته گفته شده بود که سپاهی اسماعیل قاآنی فرمانده سپاه قدس و جانشین قاسم سلیمانی، از پریروز در بغداد به سر می برد و می کوشد بر نتایج انتخابات و به ویژه در تلاش برای برپایی دولت آینده دخالت کند و مواظب باشد که منافع رژیم ایران در آن کشور به خطر نیافتاد.

آخوند مقتدی صدر که به حکومت ایران نظر خوشی ندارد، ظاهرا بزرگترین برنده این انتخابات بوده و۷۶ کرسی به دست آورده و این در حالی که گروه شیعه هادی العامری و گروه های وابسته به او که همگی فرمانبردار حکومت اسلامی ایران هستند، از ۴۸ به ۱۲ کرسی سقوط کرده است.

گروه العامری مستقیما از سپاه قدس دستور می گیرد.  این گروه در بیانیه خود ادعا کرده که انتخابات به درستی برگزار نشده و تقلب های بسیار در آن صورت گرفته است و این در حالی که حوزه های آراء به صورت الکترونی و زیر نظر هزاران ناظر خارجی و داخلی برگزار شد و سالم ترین انتخابات پارلمانی عراق توصیف گردید. گروه العامری گفت که به هیچ بها ، نتایج این انتخابات را نمی پذیرد.

در همان حال که شیعیان وابسته به رژیم یاران بخش از قدرت خود را از دست دادند و گروه مقتدی صدر بسیار تقویت شد، نیروهای کرد و اهل تسنن نیز از دستاوردهای انتخاباتی خویش خوشنود هستند. ولی گروه های شیعه وابسته به رژیم ایران احساس شکست می کنند و به نتایج انتخابات اعتراض می کنند.

آن چه خشم و نگرانی این گروه ها را شدت بخشیده، سخنان روز گذشته مقتدی صدر است که گفته دولت آینده باید همه سلاح هایی را که در دست مردم است برچیند و تفنگ، تنها در اختیار ارتش و نیروهای انتظامی عراق باشد. البته خود تشکل وابسته به مقتدی صدر نیز یک گروه مسلح است که با پیروی از چنین سیاستی باید سلاح خود را تحویل دهد.

نهادی که خود را “هیات هماهنگی نیروهای مقاومت” می نامد، و همگی پول و اسلحه خود را از حکومت ایران دریافت می کنند، اعلام کرد که به نتایج انتخابات اعتراض دارد و آن را نمی پذیرد. هنوز نمی توان ارزیابی کرد که پیامد این جدال جه خواهد شد. ولی آشنایان به امور عراق ارزیابی می کنند که مقتدی صدر و گروه وابسته به رژیم ایران بالاخره با هم کنار خواهند آمد – زیرا هیچ فرد و یا گروه شیعه قادر نخواهد بود به تنهایی دولت آینده را برپا سازد.

رسانه های حکومت اسلامی ایران نیز که تا دیروز از “پیروز چشمگیر نیروهای مقاومت” و “شرکت گسترده مردم در انتخابات” سخن می گفتند، در شماره های امروز خود (چهارشنبه) لحن سخن را تغییر داده و نسبت به درستی انتخابات ابراز تردید کردند.

دیدار محرمانه قاآنی از بغداد، هنوز به طور رسمی مورد تایید قرار نگرفته، ولی به احتمال زیاد واقعیت دارد. سپاه قدس در همه انتخابات پیشین نیز کوشیده بود در نتایج تاثیر گذار باشد. ولی ارزیابی می شود که این بار رژیم ایران کار دشواری در پیش دارد.

در عین حال، برخی آشنایان امور عراق می گویند که مقتدی صدر بدون پشتیبانی گروه ها وابسته به رژیم ایران قادر به برپایی یک دولت مقتدر نخواهد بود و مسلما از شرط خود برای منحل کردن گروه های وابسته به “حشدالشعبی” صرف نظر خواهد کرد زیرا دولت های پیشین عراق نیز موفق به اجرای این طرح نشدند.