هشدار گروه FATF به رژیم ایران: تا اکتبر وقت دارید اصلاحات را انجام دهید

گروه ویژه اقدام مالی که با پولشویی در گستره جهانی مبارزه می‌کند جمعه دیروز اعلام کرد: ایران تا پاییز سال جاری مهلت دارد تا دست به  اصلاحاتی بزند که با هنجارها و قواعد جهانی در این زمینه مطابق باشد در غیر این صورت باید ثبعات آن را بپذیرد. از جمله انصراف سرمایه گذاران از سرمایه‌گذاری در ایران.

تهران به دنبال توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی در سال ۲۰۱۵ که تحریم‌ها علیه برنامه هسته ای این کشور را ملغی می‌ساخت تلاش کرده که سرمایه‌گذاران خارجی را جلب کند.

دولت حسن روحانی در این راستا خواسته است که ضوابط گروه ویژه اقدام مالی اف آی تی اف را که با پولشویی دولت‌ها و تامین مالی تروریزم مبارزه می کند به اجرا درآورد تا ایران از فهرست سیاهی که سرمایه‌گذاران خارجی را از همکاری با آن روی گر دان می‌کند خارج شود.

گروه ویژه اقدام مالی در بیانیه خود که خبرگزاری رویترز روز شنبه آن را بازتاب داده عنوان کرده است: اف ای تی اف از ناکامی ایران در اجرای این برنامه که ضعف های ایران در زمینه مبارزه با پولشویی دولت‌ها و تامین مالی تروریسم را برطرف می کرد ناامید است.

این بیانیه اضافه می‌کند: اف ای تی اف انتظار دارد که ایران بلافاصله مسیر اصلاحات را به سرعت دنبال کند تا اطمینان دهد که همه موارد باقی مانده در این برنامه برطرف شده است. ما انتظار داریم که اصلاحیه های مربوط به مبارزه با پولشویی دولت‌ها و تامین مالی تروریسم در قوانین خود را تا اکتبر ۲۰۱۸ تصویب کنند به نحوی که به طور کامل با ضوابط اف ای تی اف همخوانی داشته باشد. در غیر این صورت اف ای تی اف تصمیمات مقتضی خواهد گرفت و دست به اقدامات لازم خواهد زد.

دولت حسن روحانی در لوایح چهارگانه ای به دنبال پیوستن به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته- پیوستن به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم -اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم است تا ایران در لیست سیاه گروه اقدام ویژه مالی قرار نگیرد.

اما موضع گیری اخیر علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی علیه پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم شرایط را پیچیده ساخته است.

خامنه‌ای در آخرین روز خرداد خواستار کنار گذاشته شدن این لوایح  شد و از مجلس شورای اسلامی خواست تا به طور مستقل قانون های خود را در زمینه پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم تصویب کنند.

یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس اسلامی اما خبر داده که حسن روحانی و علی لاریجانی رئیس مجلس ایران قرار است در این باره با علی خامنه‌ای دیداری داشته باشند. چون تمام راه ها به روی جمهوری اسلامی بسته شده است.