گزارش ارتش آمریکا پس از جنگ جهانی دوم: لهستانی ها همچنان یهودیان را به قتل می رسانند

در همان حال که یک هیات دیپلماتیک لهستان به اسرائیل آمده تا درباره آن چه که مورد تنش در روابط دو کشور شده به گفتگو بپردازد، روزنامه اسرائیلی جروزالم پست متن گزارشی را انتشار داد که به کوتاه مدتی پس از پایان جنگ جهانی دوم مربوط می شود و در آن مقامات ارتش آمریکا از جنایتکاری های همدستانِ لهستانیِ آلمان نازی در کشتار یهودیان خبر داده اند.

در این گزارش که در سال ۱۹۴۶، یعنی کوتاه مدتی پس از پایان جنگ جهانی دوم نگارش شده، از جمله آمده است که جنایات شهروندان لهستاین علیه یهودیانِ آن کشور، دست کمی از فجایع نازی ها نداشته است.

دولت دست راستی کنونی در لهستان ادعا می کند که اگر در خاک آن کشور جنایاتی روی داده، و آلمانی ها اردوگاه های مرگ را در خاک لهستان برپا ساختند، خارج از اراده خود لهستانی ها بوده و در آن دخالتی نداشته اند.

در قانونی که دو هفته پیش از تصویب پارلمان لهستان گذشت آمده است که هر کس ادعا کند لهستانی ها در جنایات آلمان هیتلری سیهیم بوده اند و یا اردوگاه های مرگ لهستانی بوده است، به سه سال زندان و پرداخت جریمه نقدی محکوم خواهند شد.

به نوشته روزنامه اسرائیلی جروزالم پست، در گزارش ارتش آمریکا به تفصیل از قساوت قلب برخی شهروندان لهستانی و شرکت آن ها در کشتار یهودیان سخن گفته شده است.

در بخشی از این گزارش، که اکنون برای نخستین بار انتشار میابد آمده است که مردم لهستان با یهودیانی که از اردوگاه های مرگ نجات یافته بودند چنان بدرفتاری و جنایت کردند، که بسیاری از بازماندگان جنایات نازی ها، ترجیح دادند که به خود آلمان بگریزند تا شاید از قتل و کشتار توسط لهستانی ها در امان بمانند.

3 دیدگاه‌

  1. خالق موسی : من حدود سی و پنج و یا چهل سال پیش رادیو فارسی اسرائیل را بطور تصادفی و غیر ارادی حدود چند ثانیه شنیدم و امروز در این روزها بعد از چهل سال تاحدودی با عبری، یهودیت، تورات، اسرائیل و شبکه های خبری و شبکه های اجتماعی اسرائیل آشنا شده ام ولی همواره از خودم می پرسم آیا پایان آگاهی و شناخت سررسیده است و یا آغاز پایان شروع شده است

Comments are closed.