گزارش تحلیلی؛ حکومت ایران تا چه حد در تعرض موشکی حزب‌الله علیه اسرائیل نقش دارد؟

حمله موشکی سنگین حزب‌الله به نواحی شمالی اسرائیل که در مجاورت مرز لبنان قرار دارد، ساعاتی پیش از برگزاری نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل رخ داد که قرار است در آن، حمله پهپادی علیه کشتی «مرسر استریت» با مالکیت جزئی یک سرمایه دار اسرائیلی، که به رژیم ایران نسبت داده شده، مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

ظاهرا این حمله با مذاکرات شورا ارتباطی ندارد، ولی عملا هشدار بیشتری از جانب رژیم ایران خطاب به کشورهای غربی است که اگر بخواهند تصمیمات سختی علیه حکومت ایران بگیرند، با فتنه‌گری گسترده‌تر عوامل نیابتی رژیم در منطقه روبرو خواهند شد.

حسن نصرالله چند ماه پیش اعلام کرد که از این پس موازنه جدیدی در رویارویی با اسرائیل می‌گشاید و هر گونه تعرض اسرائیل را، با تعرض مشابه پاسخ خواهد گفت.

روز گذشته و پیش از حمله امروز، سه فروند موشک از خاک لبنان به سوی مناطق شمالی اسرائیل شلیک شد که آسیب جانی وارد نکرد و تنها زیان‌های مالی جزئی بر جای گذاشت. سپیده دم امروز، نیروی هوایی اسرائیل، نقاط اطراف محلی را که از آن جا موشک‌ها شلیک شده بودند هدف قرار داد و از جمله یک پرتابگر موشک را منهدم ساخت.

حزب الله می‌گوید که شلیک ۲۰ موشک به خاک اسرائیل در ساعات پیش از ظهر امروز (آدینه) پاسخ متوازنی به این حمله اسرائیل بوده است. حزب الله ادعا کرد که موشک‌ها را به عمد به سوی نقاط غیرمسکونی در شمال اسرائیل هدف‌گیری کرده بود تا کسی آسیب جانی نبیند، زیرا نیروی هوایی اسرائیل کوشیده بود که در بمباران سپیده دم امروز در خاک لبنان، کسی از اهالی آن کشور آسیب نبیند.

اسرائیل گفته است که هرگز چنین وضعی را تحمل نخواهد کرد و اجازه نخواهد داد حکومت ایران توسط مزدوران خود در حزب الله، لبنان را به جبهه دیگری برای رویارویی تعرضی نسبت به اسرائیل مبدل سازد.
هنگام تدوین این خبر، نخست وزیر، وزیر دفاع و امیران ارتش به رایزنی ادامه می دهند تا بهترین واکنش نسبت به این گستاخی حزب الله را رقم بزنند.

حزب الله ادعا کرده که قصد بحرانی کردن منطقه را ندارد و به یک واکنش متوازن بسنده می‌کند. اکنون بیش از یک سال است که لبنان با بحران اقتصادی و هرج و مرج سیاسی روبرو می باشد که بسیاری از شهروندان، حزب الله را در به وجود آوردن این وضع مقصر می‌دانند.

اسرائیل در گذشته اعلام کرده بود که اگر حزب الله بخواهد به تعرض علیه اسرائیل ادامه دهد، ارتش اسرائیل ضربات سختی به لبنان وارد خواهد آورد و آن سرزمین را به عصر حجر باز خواهد گرداند.

ولی منابع امنیتی امروز به خبرنگاران گفتند که اسرائیل نیز قصد ندارد حوادث شبانه روز اخیر را به یک بحران جنگی مبدل سازد و مباحثات شورای امنیت را تحت الشعاع قرار دهد.

اسرائیل در روزهای اخیر اسناد و شواهد خود را برای اثبات جرم رژیم ایران در حمله به کشتی مرسر استریت به ایالات متحده و بریتانیا ارائه داده است. وزیر دفاع و وزیر خارجه اسرائیل دو روز پیش (چهارشنبه)، سفیران کشورهای عضو شورای امنیت را گرد آوردند و اسناد خود را برای آنان افشا ساختند.

شورای امنیت ظاهرا می تواند با استناد به ماده هفت اساسنامه خود، به اقدامات تنبیهی نظامی علیه رژیم ایران دست بزند. ولی به طور حتم می توان گفت که چنین تصمیمی در شورا گرفته نخواهد شد.

در حالی که وزیر خارجه ایالات متحده گفته است که کشورش مطمئن است رژیم ایران عامل حمله به کشتی بوده، دولت بریتانیا هنوز با قاطعیت این اتهام را مطرح نمی‌کند و همچنین کشورهای عضو اتحادیه اروپا که نماینده ویژه‌ای برای حضور در مراسم تحلیف آخوند ابراهیم رئیسی به تهران فرستاده بودند، حاضر به رویارویی قاطعانه با آن رژیم نیستند.

تحلیلگر رادیو پیام اسرائیل ارزیابی می کند که مذاکرات شورای امنیت با انتشار یک قطعنامه آبکی که ضمانت اجرایی نیز نخواهد داشت پایان خواهد گرفت و یک بار دیگر فتنه‌گری های حکومت ایران بی مجازات خواهد ماند.

دولت اسرائیل نیز گفته است که در حال حاضر قصد ندارد بحران جدیدی را در مرزهای خود با لبنان به وجود آورد. ولی در همان حال، پاسخ اسرائیل به شلیک موشک‌ها باید به حدی شدید باشد که حزب الله را از ادامه این گونه تحریکات باز دارد.

هنوز مشخص نیست که رهبران اسرائیل چگونه خواهند توانست این معضل را حل کنند و واکنشی نشان دهند که از یک سو کوبنده و عبرت انگیز باشد و در همان حال موجب بحرانی‌تر شدن اوضاع منطقه نگردد.

دو روز پیش بود که وزیر دفاع اسرائیل به صراحت گفت که ارتش از وارد شدن به جنگ با حکومت ایران هراسی ندارد. نخست وزیر نیز گفت که رژیم ایران بخوبی از قدرت کوبنده اسرائیل آگاه است و نباید دست از پا خطا کند.

سخنگوی وزارت خارجه رژیم ایران نیز به این هشدارها پاسخ داد و اعلام داشت که اگر اسرائیلی به گفته او “غلطی بکند” به شدت مجازات خواهد شد.