گزارش تحلیلی: «گروسی، به دنبال دیدار از تهران، ادعای پیروزی کرد، ولی رژیم ایران دوباره رهبران دنیا را فریب داد»

قرار است شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز (دوشنبه) نشست تازه ای در وین برگزار کند که موضوع اصلی مورد بحث دو گزارش اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس است که از عدم همکاری رژیم ایران با بازرسان آژانس به شدت گله کرده و نوشته بود که حکومت ایران به آژانس و بازرسان آن امکان انجام وظیفه در رصد کردن فعالیت های اتمی خود را نمی دهد.

ولی گروسی روز گذشته (یکشنبه) پس از آن که از سفر چند ساعته به تهران بازگشت، در فرودگاه وین به رسانه ها گفت که این ماموریت موفقیت آمیز بوده و رژیم ایران نرمش نشان داده و آماده همکاری شده است. او در توجیه همکاری ایران، گفت که به آژانس اجازه داده شده کارت حافظه دوربین های نظارتی در تاسیسات اتمی ایران را تازه کند.

ولی تحلیلگر رادیو پیام اسرائیل می گوید که این شادمانی ظاهری گروسی، نمونه دیگری از شیادی و ترفند دیپلماتیک است و هیچ گذشتی از جانب رژیم محسوب نمی شود، زیرا حتی اگر کارت حافظه عوض شود تا دوربین های مدار بسته بتوانند همچنان به ضبط فعالیت ها در تاسیسات اتمی ایران ادامه دهند، آن چه ضبط شده، همچنان از بازرسان مخفی خواهد ماند و آژانس نخواهد توانست به آن دسترسی داشته باشد.

چنین توافقی که ظاهرا نشان سخاوتمندی و حسن نیت رژیم ایران توصیف گردید، هیچ ارزش عملی ندارد و نمی تواند نشان نرمش باشد. زیرا هدف از نصب دوربین ها، امکان دادن به بازرسان آژانس برای رصد کردن فعالیت های اتمی رژیم ایران است و اگر حکومت همچنان این فعالیت ضبط شده را در اختیار بازرسان قرار ندهد، توافق به دست آمده هیچ ارزش عملی ندارد و پنهان کاری رژیم ایران در مورد ماهیت فعالیت های اتمی همچنان ادامه خواهد یافت.

تحلیلگر رادیو پیام اسرائیل به یک جنبه دیگر این به ظاهر “توافق” اشاره می کند و یادآوری می شود که رژیم ایران ورود کارشناسان آژانس برای تعویض کارت حافظه به شرطی امکان پذیر خواهد شد که شورای حکام در نشست این هفته خود، قطعنامه ای در رابطه با عدم همکاری از جانب رژیم ایران صادر نکند.

بدین سان، به وضوح دیده می شود که رژیم با یک نرمش ظاهری، که از نظر رصد کردن فعالیت اتمی ایران هیچ ارزش عملی ندارد، تنها به این هدف بوده که شورای حکام تصمیمی علیه رژیم ایران صادر نکند، وگرنه تعهد حکومت ایران عملی نخواهد شد. به مفهومی دیگر، حکومت این موافقت خود را مشروط به خودداری شورای حکام از نکوهش ایران ساخته است.

گرچه بسیاری از رسانه های جهانی و تحلیلگران خارجی، این موافقت ایران را نشان امیدوار کننده ای نسبت به آینده مذاکرات برجام تلقی کردند، ولی روزنامۀ “جوان” در تهران، وابسته به سپاه پاسداران، در صفحه اول امروز خود (دوشنبه) با حروف درشت نوشت: «ایران مشت خود را در برابر آژانس باز نکرد».

این ترفند حکومت ایران، تایید کننده همان ارزیابی مقامات اسرائیلی است که می گویند حکومت به وقت کشی دست می زند و زمان را همچنان کش می دهد، تا بدون نظارت بین المللی، فعالیت های اتمی خود را با شتاب بیشتری دنبال کند و شاید فردا، دنیا را در برابر یک کار انجام شده قرار دهد و آنگاه راهی بجز واکنش نظامی باقی نخواهد ماند.

با وجود این ارزیابی، برخی از رسانه های غیردولتی در تهران امروز (یکشنبه) نوشتند که دولت رئیسی کوتاه آمده است. روزنامه آفتاب ارزیابی کرد که موافقت رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با تعمیر دوربین های بازرسی و گذاشتن کارت حافظه تازه، مخالفت مصوبه چند ماه پیش مجلس شورای اسلامی است.

سردبیر آفتاب نوشت که اگر دولت حسن روحانی بر سرکار بود و چنین گذشتی می کرد، جناح تندرو بلافاصله او را به خیانت به مصالح رژیم متهم می ساخت، ولی اکنون حتی یک نماینده مجلس از رفتار دولت رئیسی انتقادی به زبان نیاورده است.