گفتگوی جنجالی منشه امیر با آقای شهرام همایون:«برخلاف تصور آقای شهرام همایون، رژیم ایران به زیان اسرائیل بوده است»

در گفتگوی هفتگی روزهای دوشنبه در تلویزیون کانال یک، آقای شهرام همایون این ارزیابی را ارائه کرد که اسرائیل برای نزدیک شدن به کشورهای عرب، به رژیم ایران مدیون است، زیرا تهدیدهای این رژیم بود که آنان را به سوی اسرائیل سوق داد و موجب آشتی و همکاری بین آنان شد.

آقای امیر توضیح داد که گرچه این امر می تواند یکی از عوامل نزدیکی بین کشورهای عرب با اسرائیل باشد، ولی این روند از پیش از به قدرت رسیدن خمینی در ایران آغاز شد و به تدریج گسترش یافت.

آقای امیر یادآور شد که قرارداد صلح مصر و اسرائیل چند ماه پیش از به قدرت رسیدن خمینی در ایران، امضا شد و ربطی به  تهدیدهای رژیم “انقلابی” نداشت.

او گفت که در طول چهل سالی که رژیم ایران مرتبا از نابودی اسرائیل سخن می گوید، اسرائیل ده ها میلیارد دلار بودجه نظامی خود را صرف تقویت توان دفاعی خویش کرده و به قدرت رسیدن رژیم دینی تعصب گرا در ایران، هزینه مالی سنگینی را به دوش اسرائیل گذاشته و اگر این رژیم و خطرات آن نبود، روابط دوستی و اقتصادی اسرائیل با کشورهای عرب، چندین برابر شکوفاتر می شد.

آقای امیر همچنین یادآوری شد که ایالات متحده نیز با وجود اعطای بودجه حدود چهار میلیارد دلاری سالیانه اسرائیل، نباید هیچ منتی سر این کشور داشته باشد. زیرا اسرائیل تنها دموکراسی منطقه و تنها جزیره ثبات است که برای آمریکا و عرب ارزش امنیتی بسیار دارد.

آقای امیر گفت که ایالات متحده برای تامین منافع امنیتی خود در خاورمیانه، هزاران سرباز فرستاده که در افغانستان و عراق و امیرنشین های مستقر بوده اند و پایگاه هایی در منطقه برپا ساخته که هر سال میلیاردها دلار هزینه دارد و بنابران، پرداخت مبلغی کمتر از چهار میلیارد دلار در سال به اسرائیل بزرگترین کمک را به تامین امنیت آمریکا در منطقه می کند و آمریکا نمی تواند و نباید منتی بر سر اسرائیل بگذارد. آقای امیر به عنوان مثال یادآور شد که هم اکنون با جنگ روسیه و اوکراین، دولت وا واشنگتن ده ها میلیارد دلار پول و اسلحه در اختیار اوکراین می گذارد که از پیشروی ارتش روسیه جلوگیری کند، بنابراین آمریکا نباید منتی بر سر اسرائیل داشته باشد.

نسخه کامل این مناظره در اختیار کاربران قرار دارد: