یهودیان اسرائیل و جهان امروز (یکشنبه) عید شاووعوت (عید نوبرینه ها) را جشن گرفتند

یهودیان اسرائیل و جهان امروز (یک شنبه) فرا رسیدن عید شاووعوت، یا عید نوبرینه ها را جشن گرفته اند. این عید به یاد دورانی است که یهودیان در سرزمین پدری خود (اسرائیل) به کار کشاورزی می پرداختند و هنگام رشد نخستین میوه ها به روی درختان جشن می گرفتند و از ثمره دسترنج خود ابراز خشنودی می پرداختند.

آئین های عید شاووعوت شب گذشته در خانواده ها برگزار شد و امروز افراد مذهبی به کنیسا رفتند و نیایش های عید را انجام دادند و افراد غیرمذهبی راهی دشت و صحرا شدند تا یک روز دیگر را در دامان طبیعت بگذرانند. به مناسبت عید، گردش های دسته جمعی زیادی نیز در سراسر کشور ترتیب داده شده بود.

در دوران باستان، هنگامی که بیت المقدس یهود، یعنی نیایشگاه بزرگ و مرکزی یهودیان در اورشلیم برقرار بود، یهودیان سبدی از میوه های نوبرینه خود را به صحن آن جایگاه مقدس آورده و به کاهنان هدیه می کردند. این مراسم، با خواندن سرودهای شاد همراه بود و مردمان زیادی در آن شرکت می کردند.

یهودیان سه عید مهم دارند که در دوران باستان، زیارت از بیت المقدس یهود بخشی از آئین آن محسوب می گردید و عید شاووعوت در کنار دو عید سوکوت و پسح، یکی از آن سه عید مسحوب می شود.

از هنگامی که ملت یهود به سرزمین پدری خود، اسرائیل، بازگشته، عید شاووعوت با شکوه بسیار در سراسر کشور جشن گرفته می شود. آین شادمانی، در آبادی های کشاورزی اسرائیل که کیبوتس و موشاو نامیده می شود، جلوه بیشتری دارد.