یورش طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره، هجوم به دموکراسی آمریکا بود و او بخت سیاسی را از دست داد

   یورش طرفداران پرزیدنت ترامپ به ساختمان کنگره ایالات متحده که در جریان آن یک تن کشته شد و سه تن دیگر در جریان معالجات فوری پزشکی جان باختند، حادثه وخیمی بود که تصور نمی رود در تاریخ دویست سال اخیر کنگره سابقه داشته است.

این یورش پس از آن رخ داد که پرزیدنت ترامپ در یک نطق طولانی، ادعای خود را دایر بر این که در جریان انتخابات تقلب های اساسی صورت گرفته است. صدها نفر از طرفداران او که با شنیدن این سخنان به شدت تحریک شده بودند، به ساختمان کنگره حمله بردند و با آشوبگری بی سابقه، به داخل ساختمان راه یافتند و به ویران سازی اماکن پرداختند و حتی شماری از نمایندگان کنگره را مصدوم ساختند.

البته، پرزیدنت ترامپ ساعتی پس از این آشوبگری، از طرفداران خویش خواستار شد که از خشونت دست بردارند و ساختمان کنگره را ترک گویند.

در فرهنگ مردم آمریکا، کنگره نماد آزادی و دموکراسی است و آن چه شب گذشته (چهارشنبه) به وقت تهران در پایتخت ایالات متحده رخ داد، ضربه به این اصل مهم سیاسی آمریکا محسوب می شود و نام خوشی از پرزیدنت ترامپ باقی نخواهد گذاشت – مردی که سیزده روز دیگر باید از کاخ سفید بیرون رود و مرکز حکومتی ایالات متحده را به رقیب خویش جو بایدن بسپارد.

وخامت رفتار پرزیدنت ترامپ در حدی است که اکثر بلندپایگان حزب جمهوری خواه نیز از او دوری گرفتند و به نکوهش این رویداد پرداختند.

پیشتر گفته شده بود که ممکن است ترامپ بخواهد چهار سال دیگر دوباره کاندیدای ریاست جمهوری شود و اصرار او در این که در انتخابات تقلب شده و وی به ناحق باید مقام ریاست جمهوری را ترک گوید، در واقع زمینه ساز ظهور دوباره او در انتخابات آینده می باشد. ولی با آن چه که روز گذشته در حوالی کنگره رخ داد، دونالد ترامپ برای همیشه چنین بختی را از دست داد.

شرمندگی ازاین اوباشگری در حدی بود که حتی شماری از صاحبان مناصب عالی در دولت ترامپ و از جمله مت پوتینگر، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در اعتراض از سمت خود کناره گیری کردند و حتی برخی از شخصیت های تاثیرگذار حزب جمهوریخواه به بررسی این امکان پرداختند که با استفاده از بندهایی از قانون اساسی، برای برکناری ترامپ اقدام کنند.

شبکه خبری سی‌ان ان‌ نیز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: شب گذشته پس از حوادث کاپیتول  شماری از مقامات کاخ سفید از جمله رابرت اوبرایان، مشاور امنیت ملی و کریس لیدل، معاون ستاد کارکنان کاخ سفید قصد استعفا دارند

چنین اقدامی را می تواند معاون رئیس جمهوری آغاز کند و آن را به سنا برده و مورد تصویب قرار دهد. ولی با توجه به آن که کمتر از دو هفته به پایان ریاست جمهوری او باقی مانده، فرصت کافی برای انجام این روند قانونی وجود ندارد.

مایک پنش معاون ریاست جمهوری که هنگام این یورش، جلسه سنا را برای رسیدگی به انتصاب رسمی جو بایدن به ریاست جمهوری اداره می کرد، در واکنش به این حوادث گفت: «زور پیروز نمی شود، روند دموکراسی پیروز می شود».

ضربه دیگری که از نظر سیاسی به پرزدینت تامپ وارد آمد، پیروزی مسلم دو کاندیدای حزب دموکرات در انتخابات سنا بود. به این ترتیب، در دوسال پیش رو، جو بایدن از اکثریت در هر دو مجلس نمایندگان و سنا برخوردار خواهد بود و خواهد توانست بسیاری از برنامه ها و هدف های خود را پیش برد.

برخی تحلیلگران ایرانی در یک ماه اخیر این احتمال را مطرح ساخته بودند که ممکن است پرزیدنت ترامپ درصدد برآید در ماه آخر ریاست جمهوری خود، به حمله نظامی علیه رژیم ایران دست بزند. استدلال آنها این  بود که وی به این ترتیب خواهد توانست شش ماه دیگر در قدرت بماند. پس از رویدادهای روز گذشته در واشنگتن، احتمال وقوع چنین حمله ای به صفر می رسد و حتی اگر پرزیدنت ترامپ دستوری صادر کند، مسلما مقامات نظامی آمریکا از اجرای آن سرپیچی خواهند کرد.

ارزیابی می شود که پس از رویدادهای خونین دیروز، پرزیدنت ترامپ به استراحتگاه خود در فلوریدا باز گردد و در مراسم تحلیف جو بایدن که در بیستم ژانویه برگزار می گردد شرکت نکند و به آرامی کاخ سفید را ترک گوید.