یورونیوز: پهپادهای اطلاعاتی اسرائیلی از مرزها و امنیت اروپایی حفاظت میکنند

خبرگزاری یورونیوز در گزارشی نوشت که هم اکنون پاسداری هوایی از مرزهای بسیاری از کشورهای اروپایی، به طور انحصاری در اختیار پهیپادهای ساخت اسرائیل قرار دارد که یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهان در این زمینه محسوب می شود و احتمالا بهترین کشور در تولید این محصول است.

کمپانی ایرائسلی “اِلبیت” Elbit امروز (پنجشنبه) آخرین نوع پهپاد خود را که مورد کنجکاوی کشورهای اروپایی می باشد، رونمایی کرد. این پهیپاد با وجود ابعاد نسبتا بزرگ بدنه و بال های آن، تنها ۱۶۰ کیلوگرم وزن دارد و از نظر امکانات اجرایی خود، در جهان بی نظیر است.

پهپاد جدید اسرائیلی، از سری “هِرمِس” است که در جهان شهرت خوبی کسب کرده است. از خصوصیات این پهپاد آن است که می تواند در دالان هوایی که به هواپیماهای مسافری اختصاص دارد پرواز کند، بی آن که برای آن ها مزاحمتی به وجود آورد. این ویژگی امکان می دهد که حتی اگر این پهپاد برای مقاصد نظامی به هوا فرستاده شده باشد، می تواند در مسیرهای غیر جنگی پرواز کرده و از آسیب در امان باشد و به هواپیماهای غیرنظامی نیز آسیبی وارد نیاورد.

سخنگوی کمپانی البیت به خبرنگاران گفت که: اکنون بسیاری از کشورها به جای دخالت در جنگ های دوردست برای دفاع از امنیت خود، بر میزان نظارات بر مرزهای خود می افزایند تا بتوانند با رویدادهای داخلی نیز رویارویی کنند و از این رو پهپاد جدید اسرائیلی می تواند برفراز شهرها نیز پرواز کند، بی آن که مسیر هواپیماهای غیرنظامی را به خطر اندازد.

یورونیوز نوشت دولت سوئیس یکی از نخستین کشورهای اروپایی است که خرید چند فروند از پهپادهای اسرائیلی با نام “استارلاینر” Star-Liner را از سری “هرمس ۹۰۰” خریداری کند که بهای کلی آن بر ۲۰۰ میلیون دلار بالغ می شود. این پهپادها سال آینده به دولت سوئیس تحویل داده خواهد شد.

مدیر عامل کمپانی البیت می گوید که این نوع پهپاد مشتریان زیادی در سراسر جهان دارد که آن ها هم خرید آن را سفارش خواهند داد.

چهار سال پیش، هنگامی که مسابقات جام جهانی فوتبال در برزیل انجام می گرفت، حفاظت هوایی از آن، به دست پهپادهای اسرائیلی از نسل پیشین سری “هرمس ۹۰۰” سپرده شده بود. در آن هنگام، چاره ای نبود جز آن که هنگام پرواز این پهپادهای امنیتی، پرواز هواپیماهای غیرنظامی بر فراز شهرهای رصد شده، متوقف گردد. ولی با نسل جدید این پهپادها، چنین اقدامی ضرورت ندارد و پهپاد اسرائیلی مزاحمتی برای هواپیماهای دیگر ایجاد نمی کند.

طراحان و سازندگان پهپاد جدید از نوع استارلاینر می گویند که این پهپاد به دستگاه هایی مجهز است که حضور هواپیماهای دیگر در هوا را تشخیص می دهد و از نزدیک شدن و به خطر انداختن آن ها دوری می جوید.

دولت آلمان نیز یکی از خریداران پهپادهای اسرائیلی بوده است. همچنین دولت هند چندین پهپاد اطلاعاتی از اسرائیل خریداری کرده است.