یووال نوح هراری مورخ اسرائیلی: مهم نیست که پوتین چه می کند،او در این جنگ شکست خورده است

یووال نوح هراری مورخ و فیلسوف اسرائیلی درباره حمله روسیه به اوکراین بر این باور است که مهم نیست که پوتین چه اقداماتی را انجام می دهد چرا که او در هر حالت بازنده است.

هراری می‌گوید: «این جنگی است که توسط یک مرد مرموز و  پیچیده که چند پیچش شل شده  آغاز گردیده است.

یووال نوح هراری، مورخ اسرائیلی، استدلال می‌کند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، چه نیروهایش را عقب بکشد و چه به بمباران شهرهای اوکراین ادامه دهد، جنگی را که علیه این کشور آغاز کرده را باخته است.

این جنگ برای فتح این شهر یا آن شهر نیست. پوتین می تواند تمام اوکراین را فتح کند، این کاملا درست است. اما این جنگ بر سر موجودیت مردم و کشور اوکراین است.

او گفت که پوتین جنگ را آغاز کرد “زیرا به نظر پوتین مردم اوکراینی وجود ندارد و به نظر او  اوکراینی ها در واقع روس هستند و آنها می خواهند بخشی از روسیه باشند، و اینکه فقط بخش کوچکی هستند که در برابر او می ایستند.

پوتین معتقد بود که  وقتی نیروهای روسیه وارد اوکراین می شوند ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین فرار می‌کند، ارتش تسلیم می‌شود و مردم «با گل از تانک‌های روسی استقبال می‌کنند».

اما “او در تمام طول مسیر اشتباه می کرد.”

هراری گفت که چند روز گذشته ثابت کرد که «مردم اوکراینی وجود دارند. زلنسکی فرار نکرد. ارتش اوکراین میهن پرستانه می جنگد. و مردم اوکراین به جای گل کوکتل مولوتف را به سمت تانک ها پرتاب می کنند.

بله، او می تواند این کشور را فتح کند، اما نمی تواند آن را نگه دارد… شانسی برای او نیست. هر روز که می گذرد، او بذرهای نفرت بیشتری را بین اوکراینی ها و روس ها می کارد – که قبلاً از یکدیگر متنفر نبودند و از یک  خانواده بودند. این نفرت در میان چند نسل می ماند.

پوتین  با دست خودش تضمین می‌کند که هیچ شانسی برای اتحاد میان آنها وجود ندارد.»

در عین حال هراری اذعان داشت که این خطر واقعی وجود دارد که کیف و سایر شهرها به حلب(سوریه) دیگری تبدیل شوند – (حلب کلان شهر سوریه که توسط نیروهای روسی مورد حمله قرار گرفت و باعث تراژدی تاریخی شد)

به گفته او، وقتی افرادی مانند پوتین با واقعیت سرد و سختی روبرو می شوند که دوست ندارند، تمایل دارند “تلاش کنند و واقعیت را بشکنند.”

این مورخ اسراییلی ابراز امیدواری کرد که مردم روسیه اجازه ندهند چنین اتفاقی بیفتد.

او ادامه داد:فرستادن بمب افکن ها به حلب یک چیز است، وقتی آنهایی که خانه به خانه می جنگند سوری هستند و کسانی که کشته می شوند سوری هستند، و وقتی که در مقابل درب خانه ها نیروهای روسیه است، اما در این مورد وقتی سربازان روسی کشته می شوند، وقتی بستگانش [آسیب دیده اند] چیز دیگری است. وی با اشاره به روابط خانوادگی بسیاری از روس ها و اوکراینی ها گفت.

«فکر نمی‌کنم پوتین اهمیتی بدهد. او نگران نیست که میلیون ها نفر می توانند در این جنگ بمیرند، میلیون ها نفر می توانند خانه های خود را از دست بدهند. اما من فکر می کنم مردم روسیه اهمیت خواهند داد. و امیدوارم مردم روسیه نگذارند این اتفاق بیفتد.”

هراری از مبارزه جانانه مردم اوکراین برای خانه خود تمجید کرد. او گفت که بر خلاف روس ها، اوکراینی ها دموکراسی را انتخاب کرده اند.

«آنها پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی  دموکراسی را انتخاب کردند. و هر از گاهی که کسی سعی می‌کرد دموکراسی آنها را تهدید کند، دوباره دموکراسی را انتخاب می‌کردند.»

هراری از تأثیرات احتمالی جنگ در سطح جهانی، از جمله تغییر اولویت های بودجه در بسیاری از کشورها، که منجر به افزایش تمرکز بر بودجه دفاعی و به ضرر بهداشت، رفاه و آموزش می شود، ابراز تاسف کرد.

او همچنین گفت که این بحران به وضوح نشان داده است که تهدید جنگ هسته ای تا چه حد مهم و امری ضروری است.

«مردم فکر می‌کردند «سلاح‌های هسته‌ای مسئله ای مربوط به دهه شصت است، اما از شروع جنگ تا آغاز تهدیدات با سلاح‌های هسته‌ای سه روز طول کشید.

در مورد تحریم های غرب علیه روسیه، هراری گفت که روسیه برای اقتصاد خود فراتر از منابع طبیعی خود که در اختیار دارد و آنها را صادر و درآمد کسب می کند تلاش چندانی نمی کند.

«اگر غرب باهوش باشد، کاری که باید انجام دهد نه تنها تحریم، بلکه «پروژه منهتن سبز» است. انرژی سبزی که نفت و گاز را از نقش اصلی آنها دور می کند. وقتی قیمت نفت به ۲۰ دلار در هر بشکه کاهش می یابد، پایان رژیم پوتین است.

هراری در پاسخ به این سوال که نظر او در مورد مقایسه بین کمپین پوتین و توسعه طلبی آدولف هیتلر که جنگ جهانی دوم را آغاز کرد چیست، گفت که او طرفدار مقایسه عجولانه این دو(پوتین و هیتلر) نیست، اگرچه اذعان کرد که «شباهت های خاصی وجود دارد.

با این حال، او تاکید کرد: «تفاوت بسیار بزرگی وجود دارد. هیتلر یک ایدئولوژی داشت و مردم آلمان تا حد زیادی در پشت این ایدئولوژی متحد بودند. اینجا جنگ فقط یک نفره است. این جنگ مردم روسیه نیست. مردم روسیه این را نمی خواهند.»

حتی جنگ آن دایره کوچک اطراف پوتین، آن الیگارش ها نیست… آنها قایق های تفریحی شان، خانه هایشان در لندن، قلعه هایشان در فرانسه، جت شخصی – این چیزی است که از زندگی می خواهند.

«این یک رویداد تاریخی واقعاً نادر است – جنگ توسط یک نفر. متأسفانه، این مردی با قدرت شگفت‌انگیز است که چندین پیچش شل شده است.»

هراری در مورد موضع اسرائیل و نگرانی آن برای حفظ امنیت مردمش با روسیه در سراسر مرزهای شمالی گفت: “یک دیکتاتوری قاتل وجود دارد که صدها هزار نفر را تهدید می کند تا آنها را از خانه هایشان بیرون کند.” آیا قوم یهود به کسی نیاز دارند که به آنها توضیح دهد که اخلاق در این وضعیت کجاست؟ بنابراین بله، من درک می کنم که منافع [حیاتی اسرائیل] نیز وجود دارد و نمی توان آنها را نادیده گرفت. اما جایی که می توانید کمک کنید، کمک کنید. اگر نمی توانید سلاح بفرستید، تجهیزات پزشکی بفرستید. غذا بفرستید حمایت معنوی ارائه دهید. کارهایی وجود دارد که می توان انجام داد.»

او همچنین پیشنهاد کرد که خط نقره‌ای بالقوه جنگ می‌تواند «پایان دادن به جنگ فرهنگی در غرب باشد: چپ علیه راست، لیبرال‌ها علیه محافظه‌کاران، فاکس نیوز علیه CNN.

یکی از خوش بینانه ترین چیزهایی که در چند روز گذشته برای من اتفاق افتاد این بود که به  CNN و فاکس نیوز توجه کردم  و ناگهان آنها شبیه به هم شدند. آن‌ها ناگهان می‌فهمند که چیزی بی‌نهایت مهم‌تر و بی‌نهایت وحشتناک‌تر از چیزی است که در چند سال گذشته از آن می‌ترسیدند، و می‌توانند حول آن متحد شوند. لحظه ای که اتفاق می افتد، نیازی به ترس از کسی نیست. دنیای غرب بسیار قوی تر از روس ها و حتی چینی هاست.