یک دانشمند سوری که با حکومت ایران به ساخت جنگ افزار می پرداخت به طور اسرارآمیزی کشته شد

عزیز ایسبار دانشمند سوری که برای تولید جنگ فزار با حکومت ایران همکاری می-کرد و از پای درآمد.

کشته شدن یک دانشمند سوریه که تخصص او طراحی و تولید جنگ افزارهای ممنوعه بود، دوباره انگشت اتهام را به سوی اسرائیل متوجه ساخت. این دانشمند که بنا به گزارش ها، با حکومت ایران همکاری تنگاتنگی داشت، در جریان انفجار اتومبیلش به قتل رسید و مقامات دولت سوریه می گویند که بدون تردید، این حادثه یک سوءقصد بسیار ماهرانه بوده و اسرائیل در اجرای این گونه نابود کردن افرادی تروریست تجربه بسیار دارد.

این دانشمند سوری، عزیز ایسبار نام داشت که در مرکز پژوهشی های تسلیحاتی در شهری بنام مَسایِف در ناحیه نزدیک به شهر حَماه فعالیت می کرد. منابع اطلاعاتی اسرائیلی گفته بودند که در این مرکز، ماموران اعزامی از جانب حکومت ایران نیز با کارشناسان سوری برای تولید سلاح های نظامی همکاری می کرده اند.

در یک گزارش گفته شده که دانشمند سوری با همتایان ایرانی خود، از جمله برای بهینه سازی موشک فاتح همکاری می کرده است. در این گزارش ها گفته شده که او دوستی نزدیکی با پرزیدنت بشار اسد داشت و ترور موفقیت آمیز او ضربه ای به موقعیت وی می باشد.

مرکزی که این پژوهشگر سوری در آن کار می کرد، در گذشته چند بار هدف بمباران قرار گرفت که منابع سوری آن را به اسرائیل نسبت دادند.

عزیز ایسبار همچنین با حزب الله لبنان در تماس دائم بود و می کوشید سلاح هایی را که با شیوه های جنگی این گروه چریکی مناسب باشد، طراحی کند.

منابع خبری می گویند که این شهروند سوری نخستین دانشمندی نیست که ترور می شود و هلاکت او را به اسرائیل نسبت می دهند. حدود سه ماه پیش نیز یک فلسطینی وابسته به حماس به نام دکتر فاذی البطش Fadi Al-Batsh در مالزی هلاک شد که گزارش رسیده بود مسوول طراحی جنگ افزار برای حماس بوده است. این فرد که ۳۵ سال داشت، هنگامی که از خانه خود رهسپار مسجد بود با شلیک گلوله های دو فرد نقابدار که سوار موتورسیکلت بودند، هلاک گردید.

ده سال پیش نیز سر کرده امور تروریستی حزب الله لبنان که عماد مُغنیه نام داشت، هنگامی که در دمشق سوار اتومبیل خود شد، در اثر وقوع انفجار هلاک شد که آن حادثه را نیز به ماموران اسرائیلی نسبت دادند.

اسرائیل معمولا نسبت به این گونه گزارش ها واکنشی نشان نمی دهد.

روز گذشته (شنبه) نیز اعلام شد که نیروهای اسرائیلی سه مکان نظامی را در خاک سوریه بمباران کرده اند که متعلق به سپاه قدس بوده است.