یک نماینده مجلس، خطاب به ترکیه،  انتقام از اسرائیل اردوغان را سر عقل می‌آورد

اظهارات اردوغان درباره برخی نمادهای سرزمینی ایران با واکنش‌های متعدد مقامات ایران روبرو شده است.

از جمله آنان ، فداحسین مالکی، نماینده مجلس است که در واکنش به سخنان اردوغان و شعری که او درباره جدا شدن آذربایجان ایران و باکو خوانده بود گفته است :  سخنان بی‌سابقه‌ای بود که نوعی توهین به کشور میزبان محسوب می‌شود. اگر استنباط  اردوغان و همپیمانان او این است که ایران بعد از ترور سلیمانی و فخری‌زاده تضعیف شده است، سخت در اشتباهند.

او در ادامه تهدید کرد: حکومت اسلامی ایران در آینده نزدیک انتقام سختی از اسرائیل به خاطر کشته شدن  فخری‌زاده خواهد گرفت و این انتقام سخت و کوبنده و دندان‌شکن، چنان نمایش قدرتی برای ایران خواهد بود که دیگر امثال اردوغان به خود اجازه یاوه‌گویی علیه امنیت و تمامیت ارضی کشور ما را ندهند.

آخوند مجتبی ذوالنوری رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در هشداری به اردوغان گفته است: « از سرنوشت صدام درس و عبرت بیاموزد و فورا از مردم متحد و غیور ‫ایران‫عذرخواهی‬کند.»

اما  احمد علیرضا بیگی نماینده اصولگرای تبریز بر خلاف دیگر مقامات ایران نه تنها سخنان اردوغان را محکوم نکرد بلکه دستگاه دیپلماسی کشور را متهم کرد.

احمد علیرضا بیگی گفته است : «تصنیفی که اردوغان خواند مرثیه جدایی هفده شهر قفقاز از ایران را یادآور می شود و درس تلخی به دستگاه دیپلماسی کشور است که اگر مانع تاثیرات فرامرزی ما بشوند جای خالی ما را رقبا خواهند گرفت این غفلت در مورد آذربایجان میدان را براى ترکیه خالى گذاشت‌!اینکه رهبری عزیز قره باغ را خاک اسلام توصیف کردند باید به تغافل دستگاه دیپلماسی پایان می داد که توانست این کار را انجام دهد».

روزنامه “وطن امروز” نیز در این باره نوشته است:  در شرایطی که کشور دارای اولویت‌های اساسی در حوزه‌های مختلف است، برخی جریانات سیاسی به دنبال اولویت دادن و ضریب دادن به اظهارات اردوغان برای تبدیل کردن ترکیه به عنوان اولویت اصلی کشور در حوزه سیاست خارجی هستند.

این روزنامه در ادامه نوشته است : مساله اصلی حکومت ایران در منطقه خروج نیروهای آمریکایی و همچنین فروپاشی اسرائیل  است، هر موضوعی که این گزاره را تضعیف کند یا در راستای این گزاره نباشد جزو مسائل فرعی به حساب می‌آید.

وطن امروز افزوده است: دود دشمنی با ایران بیش از همه به چشم اردوغان می‌رود. دستگاه محاسباتی ترکیه به این فهم رسیده که توان تقابل با ایران و ایجاد چالش معتبر برای ایران را ندارد.