سفیر آمریکا بر سیاستمداران اسرائیلی خواهان برسمیت شناختن گولان خشم گرفت

دیوید فریدمن (چپ) پیش از اعزام به سفارت در اسرائیل، در دیدار با پرزیدنت ترامپ

رسانه های اسرائیلی امروز خبر دادند که دیوید فریدمن، سفیر ایالات متحده در اسرائیل در دیدار با چند تن از سیاستمداران اسرائیلی، سخت گله کرده که چرا آن ها می کوشند از طریق کنگره ایالات متحده بر پرزیدنت ترامپ فشار آورند که حق حاکمیت اسرائیل بر بلندی های گولان را به رسمیت بشناسد.

جند تن از سیاستمداران ارشد اسرائیلی و از جمله ییسرائل کاتس وزیر اطلاعات و ترابری، اخیرا گفته بودند که گام بعدی آمریکا پس از انتقال سفارتخانه به اورشلیم، باید برسمیت شناختن بلندی های گولان به عنوان بخشی از خاک اسرائیل باشد.

سفیر ایالات متحده، در دیدار خصوصی با دو تن از این گروه و از جمله ییسرائل کاتس، به آن ها توصیه کرده بود که مبادا راه اغراق بپیمایند و چیزهایی را از ایالات متحده طلب کنند که با منافع جهانی آن ها در تضاد باشد.

در واکنش به افشای این خبر، سفیر آمریکا امروز (دوشتبه) به خبرنگاران گفت که چنین مکالمه ای را به یاد ندارد، ولی از تکذیب موضع بیان شده خودداری ورزید.

همه احزاب صیونیستی در اسرائیل بر این باورند که بلندی های گولان باید در حاکمیت اسرائیل باقی بماند، زیرا دارای اهمیت راهبردی حیاتی برای تامین امنیت اسرائیل می باشد.

گولان بر سراسر خاک اسرائیل مسلط است و یک فرمانده سپاه پاسداران ادعا کرده بود که اگر با یک حمله غافلگیرکننده از خاک سوریه، بلندی های گولان از تسلط اسرائیل خارج ساخته و موجب فروپاشی ارتش و ملت این کشور خواهد شد.

البته این گونه اظهارات و انتظارات فرماندهان سپاه نشان از بی اطلاعی آنان در امور نظامی دارد، ولی اهمیت بلندی های گولان را بیش از پیش آشکار می سازد.

یک عضو پارلمان اسرائیل از حزب لیکود، به نام یوآو کیش، در واکنش به ابراز ناخرسندی سفیر آمریکا، از اقدام اسرائیل دفاع کرد و گفت که منافع کشور ایجاب می کند که ایالات متحده و دیگر کشورهای جهان حاکمیت اسرائیل در گولان را تائید کنند. وی گفت که اگر ایالات متحده در این راه پیشگام شود، وی تصور نمی کند که به منافع آن کشور آسیبی برسد.

رهبر حزب “یش عاتید” (آینده ای هست) که دومین فراکسیون بزرگ حزبی در پارلمان اسرائیل محسوب می شود نیز، از این ادقام دفاع کرد. او گفت که اکنون هفت سال است جنگ داخلی در سوریه جریان دارد که موجب قتل نیم میلیون نفر و آوارگی میلیون ها نفر دیگر شده است.

یائیر لپید گفت که با توجه به این واقعیت، بسیاری از کشورهای دنیا تصدیق می کنند که نمی توان بلندی های گولان را به یک حاکم جنایتکار سپرد.

اسرائیل سه دهه پیش گولان را رسما به خاک خود ضمیمه کرد و از آن هنگام یک شهر و ده ها آبادی کشاورزی در آن جا برپا شده و گولان یکی از مراکز مهم گردشگری اسرائیل محسوب می شود.

سیاستمداران اسرائیلی گفتند که وظیفه آن ها تلاش برای پیشبرد مصلح ملی و منافع بین المللی این کشور است و به لابیگری در کنگره ایالات متحده در این زمینه ادامه خواهند داد.