صدراعظم آلمان: «در مورد جلوگیری از اتمی شدن ایران، با نتانیاهو موافقم، ولی راهکارها متفاوت است»

صدر اعظم آلمان خانم آنگلا مرکل در یک کنفرانس مطبوعاتی در کنار بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که او نیز خواهان مهارکردن رژیم ایران است. ولی در مورد شیوه رسیدن به این هدف اختلاف نظرهایی بین دو کشور وجود دارد.

خانم مرکل که شامگاه روز گذشته (پنجشنبه) در پایان دور دوم مذاکرات سیاسی با نتانیاهو، در یک کنفرانس مشترک رسانه ای در اورشلیم سخن می گفت، از حق اسرائیل برای اعلام کردن این سرزمین به عنوان کشور یهودیان حمایت کرد، ولی در همان حال گفت که برپایی کشور مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل، می تواند بهترین راهکار برای پایان بخشیدن به نزاع فلسطینی – اسرائیلی باشد.

در جریان دیدار نسبتا کوتاه خانم مرکل و ده تن از وزیران برجسته کابینه او از اسرائیل، چندین قرارداد بازرگانی و همکاری های علمی و تکنولوژی بین دو کشور امظا شد و اعلام گردید که انتظار می رود میزان داد و ستد بازرگانی دو کشور در سال آینده، از هشت میلیارد دلار فراتر رود.

خانم آنگلا مرکل در کنار پرزیدنت ریولین در اقامتگاه رئیس جمهوری در اورشلیم

با توجه به افزایش گرایش های ناسیونالیستی افراطی در اروپا که موجب بیگانه ستیزی می شود، و در همان حال یهودستیزی را نیر گسترش می دهد، خانم مرکل از این که سرپرست ویژه ای برای مبارزه با این پدیده ها منصوب کرده، ابراز خشنودی کرد و گفت وظیفه آلمان و همه کشورهای اروپایی است که با پدیده زشت یهود ستیزی مقابله کنند.

خانم مرکل، روز گذشته پس از بازدید دوباره از موزه جنایات نازی ها، به نام یَد وَ شِم که در اورشلیم قرار دارد، در دفتر یادبود نوشت که بشریت باید بیشترین کوشش خود را مبذول دارد که چنین وقایعی دوباره رخ ندهد. او نوشت که در تاریخ بشری، جنایاتی شبیه فجایع نازی های آلمان وجود نداشته است.

آگاهان سیاسی گفتند که در جریان دو دور مذاکره بین رهبران آلمان و اسرائیل، مساله زیاده روی های رژیم ایران در منطقه، حضور نظامی سپاه قدس در سوریه، مساله فلسطینی ها و همچنین گسترش بازرگانی بین دو کشور مورد بحث و بررسی گسترده قرار گرفت.

خانم آنگلا مرکل هنگام دیدار از موزۀ جنایات نازی ها در اورشلیم، هنگام نثار تاج گل در کنار مشعل جاوید

خانم مرکل دوباره گفت که دولت آلمان وظیفه اخلاقی خود می داند که برای حفظ امنیت و موجودیت اسرائیل، همه حمایت های لازم را انجام دهد. او از جمله گفت که از دیدگاه دولت آلمان، حضور نظامی رژیم ایران در سوریه و لبنان، یک خطر امنیتی جدی برای اسرائیل محسوب می شود.

صدر اعظم آلمان در کنفرانس رسانه ای مشترک با نتانیاهو، از جمله گفت که دولت برلین همانند دولت اورشلیم، بر این باور است که نباید امکان داد رژیم اسلامی ایران به بمب هسته ای مجهز گردد/ ولی اسرائیل و آلمان دو شیوه جداگانه را برای رسیدن به این هدف پیشنهاد می کنند

اشاره خانم مرکل به ادامه پایبندی آلمان و اروپا به برجام بود – و این در حالی که اسرائیل و ایالات متحده برجام را باطل می دانند و خواستار رسیدن به توافقی هستند که رژیم ایران را برای ابد از رسیدن به سلاح کشتار همگانی محروم سازد. اسرائیل و ایالات متحده همچنین خواستار پایان بخشیدن به برنامه های موشکی ایران هستند. ولی در این رابطه، آگاهان می گویند که تفاوت هایی بین خواسته های اسرائیل و ایالات متحده وجود دارد.

صدر اعظم آلمان هنگام دیدار از موزه “یَد وَ شِم” حاوی عکس ها و فیلم ها و آثار جنایات نازی علیه یهودیان

در حالی که دولت واشنگتن خواهان توقف برنامه های موشکیِ بالاتر از برد دو هزار کیلومتر است، اسرائیل با همه برنامه موشکی ایران مخالف است زیرا نه تنها موشکی با برد دو هزار کیلومتر از ایران می تواند اسرائیل را هدف قرار دهد، بلکه موشک های کوتاه برد نیز اگر از خاک سوریه یا لبنان شلیک شود، می تواند به سراسر اسرائیل برسد.

در این زمینه، خانم مرکل گفت که حضور نظامی رژیم ایران در سوریه و لبنان، امنیت اسرائیل را به خطر می اندازد. او گفت که وجود نیروهای ایرانی در سوریه باید به حداقل برسد، ولی خواهان خروج کامل آن ها نشد.

نخست وزیر اسرائیل از حمایت های مالی اروپا و از جمله آلمان نسبت به حکومت اسلامی ایران به شدت انتقاد کرد و خواستار آن شد که اروپائیان نیز به تحریم های اعلام شده آمریکایی علیه رژیم ایران بپیوندند.

پرزیدنت روبی ریولین رئیس جمهوری اسرائیلی نیز در ضیافت ناهاری که به افتخار خانم مرکل برپا کرد، از نرمش سیاسی آلمان و دیگر کشورهای اروپایی نسبت به رژیم ایران انتقاد کرد و از اتحادیه اروپا خواستار شد که در مورد ادامه همکاری با رژیم ایران به بازنگری نپردازد. او گفت: «هیولایی که رژیم ایران نام دارد، باید گرسنگی بکشد».

صدراعظم آلمان خانم آنگلا مرکل در آئین دریافت دکترای افتخاری از دانشگاه حیفا

2 دیدگاه‌

  1. درود.
    در سایت رادیو فرداا از آقای رییس جمهور اسرائیل نقل قول شده است: «اهریمن ایرانی باید گرسنگی بکشد، نه اینکه او را تغذیه کرد».
    در بالا از هیولای رژیم ایران نام برده شده است.
    جناب مناشه امیر و دیگر خبرنگاران ردیس ارگ لطفا بفرمایید آقای رئیس جمهور دقیقا چه گفتند.
    بسیاری از مردم ایران و این بنده حقیر منتظر حقیقت گفتار آقای رئیس جمهور هستیم.

Comments are closed.